S2-kielenopetus maahanmuuttajalapsille kielikylvyn keinoin
Lundell, Janette; Kourio, Nora (2009)
Lundell, Janette
Kourio, Nora
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016607
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on s2-kielen eli suomi toisena kielenä-opetus maahanmuuttajalapsille kielikylvyn keinoin. Keväällä 2009 Vaasan kaupunki järjesti Vaasan yliopistossa koulutuksen nimenomaisesta aiheesta muutaman päiväkodin henkilökunnalle.
Työn tavoitteena on tutkia hyviksi havaittuja menetelmiä suomen kielen opettamisessa maahanmuuttajalapsille ja laatia toimivista menetelmistä ohjelehtinen, jota voidaan hyödyntää päivähoidossa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla lastentarhanopettajilta avoimia kysymyksiä apuna käyttäen ja edellä mainitun koulutuksen luentomateriaaleista. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa todettiin hyviksi menetelmiksi kielikylvyn käyttämät metodit ja niiden soveltaminen päivähoidon arkipäiväntilanteisiin työskenneltäessä maahanmuuttajalasten kanssa. Lisäksi työntekijän rooli ja heidän antamansa malli maahanmuuttajalapsen kielenkehityksessä osoittautui merkittäväksi.
Työn tavoitteena on tutkia hyviksi havaittuja menetelmiä suomen kielen opettamisessa maahanmuuttajalapsille ja laatia toimivista menetelmistä ohjelehtinen, jota voidaan hyödyntää päivähoidossa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla lastentarhanopettajilta avoimia kysymyksiä apuna käyttäen ja edellä mainitun koulutuksen luentomateriaaleista. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa todettiin hyviksi menetelmiksi kielikylvyn käyttämät metodit ja niiden soveltaminen päivähoidon arkipäiväntilanteisiin työskenneltäessä maahanmuuttajalasten kanssa. Lisäksi työntekijän rooli ja heidän antamansa malli maahanmuuttajalapsen kielenkehityksessä osoittautui merkittäväksi.