Kutsumus-lyhytelokuvan graafinen ilme
Nordman, Sakari (2009)
Nordman, Sakari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kutsumus-lyhytelokuvan graafisen ilmeen sekä Myrskykallio-Filmi-tuotantoyhtiön logo-liikemerkin suunnittelu. Työn tilaajia ovat Heikki ja Jenni Repo, jotka ovat käsikirjoittaneet ja ohjanneet Kutsumuksen, joka sijoittuu 1900-luvun alun Helsinkiin ja kertoo nuoren naisen lähetyskutsusta. Myrskykallio-Filmi on Heikki Revon tuotantoyhtiö. Opinnäytetyössä on pyritty tuomaan 1900-luvun alun visuaalista henkeä graafiseen ilmeeseen kuitenkaan ajan estetiikkaa sellaisenaan kopioimatta.
Työvaiheita ovat muun muassa logosuunnittelu, valokuvaus, typografinen suunnittelu sekä julistesommittelu. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa on pyritty valottamaan jokaista työosuutta. Mukaan on otettu pienimuotoista empiiristä tutkimusta liittyen elokuvien ilmeisiin, koska aiheesta ei ole löydettävissä juurikaan lähdekirjallisuutta.
Valmistettuja Kutsumuksen markkinointimateriaaleja ovat traileri-verkkosivujen ul-koasu, elokuvajuliste, DVD:n kannet, elokuvan yhteydessä nähtävät alku- ja loppu-tekstit sekä erillisenä osuutena Myrskykallio-Filmi-tuotantoyhtiön logo-liikemerkki.
Elokuvien graafisesta ilmeestä olisi hyvä tehdä laajempi tutkimus, joka auttaisi saman aiheen parissa jatkossa työskenteleviä.
Työvaiheita ovat muun muassa logosuunnittelu, valokuvaus, typografinen suunnittelu sekä julistesommittelu. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa on pyritty valottamaan jokaista työosuutta. Mukaan on otettu pienimuotoista empiiristä tutkimusta liittyen elokuvien ilmeisiin, koska aiheesta ei ole löydettävissä juurikaan lähdekirjallisuutta.
Valmistettuja Kutsumuksen markkinointimateriaaleja ovat traileri-verkkosivujen ul-koasu, elokuvajuliste, DVD:n kannet, elokuvan yhteydessä nähtävät alku- ja loppu-tekstit sekä erillisenä osuutena Myrskykallio-Filmi-tuotantoyhtiön logo-liikemerkki.
Elokuvien graafisesta ilmeestä olisi hyvä tehdä laajempi tutkimus, joka auttaisi saman aiheen parissa jatkossa työskenteleviä.