"Tehdään yhdessä töitä hyvän asian puolesta" : lukiolaisten osallistuminen Taksvärkki-kampanjassa
Toivonen, Annukka (2009)
Toivonen, Annukka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306456
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, kuinka lukiolaisten osallistumista Taksvärkki ry:n toteuttamaan Taksvärkki-kampanjaan voidaan vahvistaa. Selvityksen ohella opinnäytteen tarkoituksena oli antaa konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden avulla Taksvärkki-kampanjaa voidaan kehittää niin, että lukiolaisten osallistuminen kampanjassa voi voimistua. Opinnäyte oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aihe tuli tutkimuspyyntönä Taksvärkki ry:ltä, joka toteuttaa vuosittain suomalaisille lukioille Taksvärkki-kampanjaa, tuottaa kansainvälisyyskasvatusmateriaalia ja palveluita, sekä koordinoi kehitysyhteistyöhankkeita.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu yksilö- ja ryhmähaastatteluiden muodossa. Haastateltavien valinnassa käytettiin harkinnanvaraisen otannan menetelmää. Haastateltavat olivat lukioiden oppilaskuntien hallitusten edustajia ja ohjaavia opettajia. Tutkimushaastatteluita tehtiin yhteensä kuusitoista (16) vuoden 2009 huhti- ja toukokuun aikana. Haastatteluihin osallistui kahdeksan lukiota eripuolilta Suomea.
Tutkimuksen kannalta tärkeimmät tulokset liittyivät Taksvärkki ry:n ja Taksvärkki-kampanjan tunnettavuuteen, päätöksentekoprosessiin ja valintoihin vaikuttaviin arvoihin lukioissa, sekä tekijöihin, jotka lisäävät lukiolaisten motivaatiota osallistua kampanjaan. Tutkimustulokset kuvaavat lukiolaisten toivomuksia kampanjan yhteydessä toteutettavan kansainvälisyyskasvatuksen suhteen. Tutkimustulosten mukaan lukion oppilaskunnan roolia ja lukiolaisten osallisuutta olisi perusteltua vahvistaa Taksvärkki-kampanjassa.
Opinnäytteen keskeisenä tavoitteena oli antaa ehdotuksia Taksvärkki-kampanjan kehittämiseksi lukiolaisten osallistumisen vahvistamisen näkökulmasta. Opinnäytteen tutkimustulokset ja johtopäätökset antavat neljä kehittämisehdotusta, jotka ovat koulutuksen kehittäminen Taksvärkki-vastaaville, Taksvärkki-oppaan kehittäminen oppilaskunnille, vuorovaikutuksen lisääminen suomalaisten nuorten ja kehitysmaiden nuorten välillä, sekä Taksvärkki-kampanjan integroiminen osaksi lukio-opetusta.
Opinnäytteen antamasta tiedosta voivat hyötyä alan ammattilaiset ja järjestöt, jotka toteuttavat kansainvälisyyskasvatusta, järjestävät kampanjoita tai tekevät yhteistyötä oppilaskuntien kanssa lukioissa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu yksilö- ja ryhmähaastatteluiden muodossa. Haastateltavien valinnassa käytettiin harkinnanvaraisen otannan menetelmää. Haastateltavat olivat lukioiden oppilaskuntien hallitusten edustajia ja ohjaavia opettajia. Tutkimushaastatteluita tehtiin yhteensä kuusitoista (16) vuoden 2009 huhti- ja toukokuun aikana. Haastatteluihin osallistui kahdeksan lukiota eripuolilta Suomea.
Tutkimuksen kannalta tärkeimmät tulokset liittyivät Taksvärkki ry:n ja Taksvärkki-kampanjan tunnettavuuteen, päätöksentekoprosessiin ja valintoihin vaikuttaviin arvoihin lukioissa, sekä tekijöihin, jotka lisäävät lukiolaisten motivaatiota osallistua kampanjaan. Tutkimustulokset kuvaavat lukiolaisten toivomuksia kampanjan yhteydessä toteutettavan kansainvälisyyskasvatuksen suhteen. Tutkimustulosten mukaan lukion oppilaskunnan roolia ja lukiolaisten osallisuutta olisi perusteltua vahvistaa Taksvärkki-kampanjassa.
Opinnäytteen keskeisenä tavoitteena oli antaa ehdotuksia Taksvärkki-kampanjan kehittämiseksi lukiolaisten osallistumisen vahvistamisen näkökulmasta. Opinnäytteen tutkimustulokset ja johtopäätökset antavat neljä kehittämisehdotusta, jotka ovat koulutuksen kehittäminen Taksvärkki-vastaaville, Taksvärkki-oppaan kehittäminen oppilaskunnille, vuorovaikutuksen lisääminen suomalaisten nuorten ja kehitysmaiden nuorten välillä, sekä Taksvärkki-kampanjan integroiminen osaksi lukio-opetusta.
Opinnäytteen antamasta tiedosta voivat hyötyä alan ammattilaiset ja järjestöt, jotka toteuttavat kansainvälisyyskasvatusta, järjestävät kampanjoita tai tekevät yhteistyötä oppilaskuntien kanssa lukioissa.