Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointi röntgenhoitajaopiskelijan näkökulmasta
Jylhä, Tiina; Mäkinen, Nina (2009)
Jylhä, Tiina
Mäkinen, Nina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointia röntgenhoitajaopiskelijan näkökulmasta. Työn tavoitteena on tuottaa tietoa ammattitaitoa edistävän harjoittelun arvioinnista röntgenhoitajaopiskelijan näkökulmasta ammattikorkeakoululle ja harjoittelupaikoille. Opinnäytetyön aihe saatiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuvantamiskeskukselta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna Pirkanmaan ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoilta kesällä 2009. Teemahaastatteluun osallistui kolme röntgenhoitajaopiskelijaa (n=3). Saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointia saadaan koko ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointitilaisuuksiin osallistuvat röntgenhoitajaopiskelija, ohjaaja ja opettaja. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arvioinnin kohteita ovat röntgenhoitajaopiskelijan yhteistyötaidot ja suorittamat röntgentutkimukset. Röntgenhoitajaopiskelijoiden mielestä väli- ja loppuarvioinnit ovat hyviä tilannekatsauksia siitä mihin on päästy ja missä vielä on kehitettävää. Röntgenhoitajaopiskelijoiden mukaan arviointia on joskus vaikea saada. Heidän mielestään ohjaavilla röntgenhoitajilla on usein niin kiire, etteivät he ehdi antamaan arviointia.
Tulokset osoittavat, että arvioinnista on hyötyä röntgenhoitajaopiskelijoille heidän ammatillisessa kasvussaan. Tämän takia onkin tärkeää, että röntgenosastoilla keskitytään entistä huolellisemmin rakentavan arvioinnin antoon. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hyödyksi ammattitaitoa edistävissä harjoittelupaikoissa ja ammattikorkeakoulussa ammattitaitoa edistävän harjoittelun kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna Pirkanmaan ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoilta kesällä 2009. Teemahaastatteluun osallistui kolme röntgenhoitajaopiskelijaa (n=3). Saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointia saadaan koko ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointitilaisuuksiin osallistuvat röntgenhoitajaopiskelija, ohjaaja ja opettaja. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arvioinnin kohteita ovat röntgenhoitajaopiskelijan yhteistyötaidot ja suorittamat röntgentutkimukset. Röntgenhoitajaopiskelijoiden mielestä väli- ja loppuarvioinnit ovat hyviä tilannekatsauksia siitä mihin on päästy ja missä vielä on kehitettävää. Röntgenhoitajaopiskelijoiden mukaan arviointia on joskus vaikea saada. Heidän mielestään ohjaavilla röntgenhoitajilla on usein niin kiire, etteivät he ehdi antamaan arviointia.
Tulokset osoittavat, että arvioinnista on hyötyä röntgenhoitajaopiskelijoille heidän ammatillisessa kasvussaan. Tämän takia onkin tärkeää, että röntgenosastoilla keskitytään entistä huolellisemmin rakentavan arvioinnin antoon. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hyödyksi ammattitaitoa edistävissä harjoittelupaikoissa ja ammattikorkeakoulussa ammattitaitoa edistävän harjoittelun kehittämisessä.