Työpaikkaperehdyttäminen : Kuhmon Osuuspankin perehdytysmateriaali
Piirainen, Anna-Riitta (2009)
Piirainen, Anna-Riitta
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306445
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Kuhmon Osuuspankin toimeksiannosta. Opinnäytetyön pääasiallinen tavoite oli luoda Kuhmon Osuuspankille perehdytysmateriaali muun suoritettavan perehdytyksen tueksi. Perehdytysmateriaali kertoo uudelle työntekijälle työajat, niiden kirjaamisen sekä työterveyshuoltoon ja muun muassa työehtosopimukseen liittyvät seikat. Opinnäytetyön teoriaosaan sijoitettu tarkennus perehdyttämisestä, siihen liittyvästä opettamisesta ja oppimisesta, hyvästä pankkitavasta ja pankkisalaisuudesta tukevat työelämään siirtymistä rahoitusalalle. Perehdytysmateriaalin ohessa käytettävä perehdytyksen muistilista sijoitettiin työn liitteisiin.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi saatavilla olevaan kirjallisuuteen ja toimeksiantajalta saatuihin materiaaleihin tutustumalla. Ennen työn varsinaisen kirjoittamisvaiheen alkamista sijoittui keskustelu toimeksiantajan kanssa opinnäytetyön tulevasta sisällöstä ja mahdollisista rajoitteista. Lähdemateriaaliin perehtyessä työn runko selvisi aiemmin valmistuneen suunnitelman pohjalta.
Perehdytysmateriaali sai muotonsa opinnäytetyön laatijan tällöin meneillä olleen harjoittelukauden aikana. Materiaalin sisällön hahmottamisessa auttoivat saatavilla ollut materiaali ja laatijan omat kokemukset. Lopullinen sisältö muotoutui teoriaosan edetessä. Perehdytysmateriaalista tehtiin tarkoituksellisesti kevyt helppokäyttöisyyden turvaamiseksi. Materiaalin on tarkoitus toimia perehdytyksen alkuvaiheessa prosessin käynnistäjänä.
Tämä opinnäytetyö on kokonaisuudessaan paketti, joka auttaa uuden työntekijän rahoitusalalle siirtymisessä. Opinnäytetyöprosessin aikana valmistunut perehdytysmateriaali on opas, jonka pääasiallinen tehtävä ajoittuu perehdytysvaiheen alkuun. Materiaali on kuitenkin aina saatavilla tarkistusten ja kertaamisten mahdollistamiseksi. Opinnäytetyö ja perehdytysmateriaali ovat toisiaan tukevat osat, joita voidaan käyttää perehdytyksen tukena yhdessä tai erikseen. Perehdytysmateriaalin pitkäikäisyys ja käytettävyys mahdollistettiin Kuhmon Osuuspankille toimitetun sähköisen version avulla. Perehdytysmateriaali on suunnattu kaikille Kuhmon Osuuspankin uusille työntekijöille. Asiakaslähtöisen ammatin vuoksi materiaalissa tarkastellaan perustietojen lisäksi tavallisen asiakastapaamisen kulkua.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi saatavilla olevaan kirjallisuuteen ja toimeksiantajalta saatuihin materiaaleihin tutustumalla. Ennen työn varsinaisen kirjoittamisvaiheen alkamista sijoittui keskustelu toimeksiantajan kanssa opinnäytetyön tulevasta sisällöstä ja mahdollisista rajoitteista. Lähdemateriaaliin perehtyessä työn runko selvisi aiemmin valmistuneen suunnitelman pohjalta.
Perehdytysmateriaali sai muotonsa opinnäytetyön laatijan tällöin meneillä olleen harjoittelukauden aikana. Materiaalin sisällön hahmottamisessa auttoivat saatavilla ollut materiaali ja laatijan omat kokemukset. Lopullinen sisältö muotoutui teoriaosan edetessä. Perehdytysmateriaalista tehtiin tarkoituksellisesti kevyt helppokäyttöisyyden turvaamiseksi. Materiaalin on tarkoitus toimia perehdytyksen alkuvaiheessa prosessin käynnistäjänä.
Tämä opinnäytetyö on kokonaisuudessaan paketti, joka auttaa uuden työntekijän rahoitusalalle siirtymisessä. Opinnäytetyöprosessin aikana valmistunut perehdytysmateriaali on opas, jonka pääasiallinen tehtävä ajoittuu perehdytysvaiheen alkuun. Materiaali on kuitenkin aina saatavilla tarkistusten ja kertaamisten mahdollistamiseksi. Opinnäytetyö ja perehdytysmateriaali ovat toisiaan tukevat osat, joita voidaan käyttää perehdytyksen tukena yhdessä tai erikseen. Perehdytysmateriaalin pitkäikäisyys ja käytettävyys mahdollistettiin Kuhmon Osuuspankille toimitetun sähköisen version avulla. Perehdytysmateriaali on suunnattu kaikille Kuhmon Osuuspankin uusille työntekijöille. Asiakaslähtöisen ammatin vuoksi materiaalissa tarkastellaan perustietojen lisäksi tavallisen asiakastapaamisen kulkua.