Tv-mainos muuttaa nettiin
Rekiaro, Jussi (2009)
Rekiaro, Jussi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296427
Tiivistelmä
Vasta kun Suomessa on juuri siirrytty analogisesta televisiosta digitaaliseen, on luvassa lukuisia isompia muutoksia. Videosisällöt ovat siirtymässä Internetiin, samoin kuin mainonta – eli sinne missä ihmiset nykyään eniten viettävät aikaansa. Internetin palvelumahdollisuudet ovat kehittyneen teknologian, innovaatioiden ja käyttäjämäärien kasvun myötä laajentuneet viime vuosina merkittävästi. Nykyajan kuluttaja ei enää suostu olemaan pelkkä passiivinen vastaanottaja, vaan haluaa vaikuttaa aktiivi¬sesti ja toimia digitaalisessa ympäristössään itse sisällöntuottajana sosiaalisen median, videon, multimedian, pelien ja muiden vuorovaikutteisten sovellusten keskellä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää elävän kuvan käyttömahdollisuuksia Internet-ympäristössä. Tutkimuksessa pohditaan television, mainonnan ja vuorovaikutteisuuden tulevaisuutta niiden historian, nykytilan sekä viime aikoina esitettyjen visioiden ja uutisten valossa.
Työhön kuuluu produktiivisena osiona automyyntiliike Autolakeus Ky:lle toteutettu videomainosten sarja. Työssä selvitettiin tuotannon erityispiirteitä, rajoitteita ja mahdollisuuksia, jotka liittyvät verkkoympäristöön julkaisukanavana. Produktion esittely painottuu yritysviestinnän ja siinä erilaistumisen suunnitteluun sekä käsikirjoituksen dramaturgiaan, mutta sivuaa myös pienimuotoisesti toteutuksen muita ilmaisullisia ja tuotannollisia ratkaisuja.
Työn selvitys osoittaa, että verkkokulttuurin muuttuminen aiheuttaa muutospaineita yrityksille ja mainostajille. Työ nimeää useita toimintamalleja, joilla minkä tahansa alan yritys voi erilaistua ja toimia mainonnassaan ajan hermolla ja jopa edelläkävijänä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää elävän kuvan käyttömahdollisuuksia Internet-ympäristössä. Tutkimuksessa pohditaan television, mainonnan ja vuorovaikutteisuuden tulevaisuutta niiden historian, nykytilan sekä viime aikoina esitettyjen visioiden ja uutisten valossa.
Työhön kuuluu produktiivisena osiona automyyntiliike Autolakeus Ky:lle toteutettu videomainosten sarja. Työssä selvitettiin tuotannon erityispiirteitä, rajoitteita ja mahdollisuuksia, jotka liittyvät verkkoympäristöön julkaisukanavana. Produktion esittely painottuu yritysviestinnän ja siinä erilaistumisen suunnitteluun sekä käsikirjoituksen dramaturgiaan, mutta sivuaa myös pienimuotoisesti toteutuksen muita ilmaisullisia ja tuotannollisia ratkaisuja.
Työn selvitys osoittaa, että verkkokulttuurin muuttuminen aiheuttaa muutospaineita yrityksille ja mainostajille. Työ nimeää useita toimintamalleja, joilla minkä tahansa alan yritys voi erilaistua ja toimia mainonnassaan ajan hermolla ja jopa edelläkävijänä.