Yrityksen sisäisten toimintamallien parantaminen ja kehittäminen case: Sport Center Nastola Oy
Istukaissaari, Kirsi (2009)
Istukaissaari, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296416
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pk-yrityksen toimintamallien muutosta eli työn tehokkuuden parantamista ja kehittämistä. Työn tavoitteena on saada case-yrityksen sisäisiin toimintamalleihin uusia tapoja toimia. Kehittämisen tavoite on, että koko henkilökunta tuntee vaikuttaneensa asiaan. Näin uusien ratkaisujen sisäänajo on luontevampaa ja toteutus helpompaa.
Työn teoriaosassa käsitellään työyhteisön ilmapiiriä ja innovatiivisuutta, toimintamallien kehittämistä sekä esimiesten mahdollisuutta vaikuttaa ja saada työyhteisöstä toimiva. Työn teoriaosa käsittelee myös työntekijöiden arvostamista ja kehittämiseen mukaan ottamista, mikä on pitkällä aikavälillä kannattavaa.
Empiirinen osuus koostuu teemahaastattelusta, joka toteutettiin keväällä 2009. Tutkimusmenetelmä oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Haastattelussa selvitettiin kuuden vakituisen työntekijän näkemyksiä omasta työstään ja työyhteisöstään. Haastattelussa haluttiin vastaus esimerkiksi seuraaviin asioihin: miten työntekijä näkee oman työtehtävänsä, onko siinä kehitettävää, millaisia puutteita työntekijä näkee yleisesti työtehtävien suorittamisessa ja onko tarvetta työtehtävien täsmentämiseen?
Haastattelun perusteella voitiin havainnoida, että työntekijät olivat itsekin huomanneet ongelmia toimintatavoissa ja työnjaossa. Työntekijät mainitsivat kehit-tämisen malleja, jotka olivat kehittämisen arvoisia, ja osa niistä voitiin siirtää käytäntöön saman tien. Esimerkiksi vastaanotto sai työtehtäviin tehokkuutta työajanseurannalla ja työntekijöiden välistä kommunikointia parannetaan arvokeskuste-lulla syksyn aikana. Yrityksen esimiehet ovat innovatiivisia, joten kehittäminen ja parantaminen myös heidän työtehtäviensä osalta on alkanut. Esimiehet tutkivat omia johtamistyylejään ja ovat läsnä enemmän työntekijöille.
Avainsanat: toimintamalli, innovatiivisuus, työyhteisö, esimiestaidot, kehittyminen.
Työn teoriaosassa käsitellään työyhteisön ilmapiiriä ja innovatiivisuutta, toimintamallien kehittämistä sekä esimiesten mahdollisuutta vaikuttaa ja saada työyhteisöstä toimiva. Työn teoriaosa käsittelee myös työntekijöiden arvostamista ja kehittämiseen mukaan ottamista, mikä on pitkällä aikavälillä kannattavaa.
Empiirinen osuus koostuu teemahaastattelusta, joka toteutettiin keväällä 2009. Tutkimusmenetelmä oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Haastattelussa selvitettiin kuuden vakituisen työntekijän näkemyksiä omasta työstään ja työyhteisöstään. Haastattelussa haluttiin vastaus esimerkiksi seuraaviin asioihin: miten työntekijä näkee oman työtehtävänsä, onko siinä kehitettävää, millaisia puutteita työntekijä näkee yleisesti työtehtävien suorittamisessa ja onko tarvetta työtehtävien täsmentämiseen?
Haastattelun perusteella voitiin havainnoida, että työntekijät olivat itsekin huomanneet ongelmia toimintatavoissa ja työnjaossa. Työntekijät mainitsivat kehit-tämisen malleja, jotka olivat kehittämisen arvoisia, ja osa niistä voitiin siirtää käytäntöön saman tien. Esimerkiksi vastaanotto sai työtehtäviin tehokkuutta työajanseurannalla ja työntekijöiden välistä kommunikointia parannetaan arvokeskuste-lulla syksyn aikana. Yrityksen esimiehet ovat innovatiivisia, joten kehittäminen ja parantaminen myös heidän työtehtäviensä osalta on alkanut. Esimiehet tutkivat omia johtamistyylejään ja ovat läsnä enemmän työntekijöille.
Avainsanat: toimintamalli, innovatiivisuus, työyhteisö, esimiestaidot, kehittyminen.