Ehkäisevä päihdetyö alakoulussa
Kaarniemi, Piia; Teurajärvi, Meiju (2009)
Kaarniemi, Piia
Teurajärvi, Meiju
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296412
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ehkäisevää päihdetyötä ja erityisesti päihdekasvatusta alakouluissa. Usein päihdekasvatus aloitetaan vasta alakoulun viimeisillä luokilla tai yläkoulussa. Nuoret kuitenkin aloittavat päihdekokeilunsa yhä aikaisemmin ja riskiryhmien päihteidenkäyttö on lisääntynyt.
Työllä pyrittiin luomaan luonnollinen jatkumo päihdekasvatukseen ensimmäiseltä kuudennelle luokalle. Riittävän aikaisin aloitetulla päihdekasvatuksella voidaan viivästyttää nuorten päihdekokeiluja ja auttaa nuoria ymmärtämään päihteiden käytön vaikutukset. Opinnäytetyössä päihdekasvatus on liitetty osaksi oppiaineita, jolloin siitä tulee osa koulun arkea.
Opinnäytetyön tilasi Tornion kaupungin moniammatillinen päihdeinformaatiotyöryhmä, Info-ryhmä. Yhdessä Info-ryhmän kanssa kartoitettiin Tornion alueen alakouluista yhteistyökoulu, jonka käyttöön produkti tehtiin. Myöhemmin produkti on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa alakouluissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu raporttiosuudesta sekä produktista. Raporttiosaan on koottu teoriatietoa sekä selvitetty produktin toteuttaminen. Produktiin on koottu eri luokka-asteille sopivia päihdekasvatuksen harjoitteita. Harjoitteet pohjautuvat omiin ohjauskokemuksiimme, teoriatietoon sekä yhteistyökoulun toiveisiin. Harjoitteet ovat toiminnallisia ja ne on liitetty peruskoulun oppiaineisiin. Vaikka opinnäytetyö on toiminnallinen, siinä on käytetty myös laadullisen tutkimuksen menetelmää. Yhteistyökoulun opettajille toteutettiin lomakehaastattelu, jolla selvitettiin yhteistyökoulussa jo tapahtuvaa päihdekasvatusta sekä opettajien toiveita opinnäytetyötä kohtaan.
Työllä pyrittiin luomaan luonnollinen jatkumo päihdekasvatukseen ensimmäiseltä kuudennelle luokalle. Riittävän aikaisin aloitetulla päihdekasvatuksella voidaan viivästyttää nuorten päihdekokeiluja ja auttaa nuoria ymmärtämään päihteiden käytön vaikutukset. Opinnäytetyössä päihdekasvatus on liitetty osaksi oppiaineita, jolloin siitä tulee osa koulun arkea.
Opinnäytetyön tilasi Tornion kaupungin moniammatillinen päihdeinformaatiotyöryhmä, Info-ryhmä. Yhdessä Info-ryhmän kanssa kartoitettiin Tornion alueen alakouluista yhteistyökoulu, jonka käyttöön produkti tehtiin. Myöhemmin produkti on mahdollista ottaa käyttöön myös muissa alakouluissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu raporttiosuudesta sekä produktista. Raporttiosaan on koottu teoriatietoa sekä selvitetty produktin toteuttaminen. Produktiin on koottu eri luokka-asteille sopivia päihdekasvatuksen harjoitteita. Harjoitteet pohjautuvat omiin ohjauskokemuksiimme, teoriatietoon sekä yhteistyökoulun toiveisiin. Harjoitteet ovat toiminnallisia ja ne on liitetty peruskoulun oppiaineisiin. Vaikka opinnäytetyö on toiminnallinen, siinä on käytetty myös laadullisen tutkimuksen menetelmää. Yhteistyökoulun opettajille toteutettiin lomakehaastattelu, jolla selvitettiin yhteistyökoulussa jo tapahtuvaa päihdekasvatusta sekä opettajien toiveita opinnäytetyötä kohtaan.