Yleisötyö yhteiskunnallisena tehtävänä ja musiikkipedagogin työnkuvan rikastajana
Aho, Suvi (2009)
Aho, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276368
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni yleisötyön ajankohtaisuutta musiikkipedagogin näkökulmasta. Pyrin esittämään miten kulttuuripolitiikkaan on ladattu tällä hetkellä monenlaisia poikkisektoraalisia tavoitteita. Kulttuurialan ammattilaisilta odotetaan uusia innovatiivisia työtapoja ja jalkautumista erilaisten kohderyhmien pariin. Kulttuurilla nähdään olevan potentiaalia hyvinvoinnin edistäjänä, ja myös esimerkiksi syrjäytymistä halutaan ehkäistä itseoivalluksen ja identiteetin vahvistamisen keinoin. Soveltaviin taiteellisiin työtapoihin perustuvat projektit ja hankkeet saavat julkista rahoitusta, ja käynnissä on jo paljon hanketoimintaa.
Opinnäytetyöni jälkipuoliskolla paneudun Metropolia Ammattikorkeakoulun Kulttuurisilta-hankkeen osaprojektiin Kurkistus orkesteriin. Kulttuurisilta on Euroopan aluekehitysrahaston tukeen perustuva kolmevuotinen hanke, jonka tavoitteena on kehittää kulttuuripalvelujen tavoitettavuutta ja vaikuttavuutta pääkaupunkiseudulla. Kartoitin Kurkistus orkesteriin -osaprojektin puitteissa, miten uusiin työtapoihin ja yleisötyöhön ylipäätään suhtaudutaan haastattelemalla projektissa mukana olleita klassisen musiikin opiskelijoita ja opetusharjoittelun ohjaajia.
Yleisötyöhön suhtauduttiin lähtökohtaisesti hyvin positiivisesti haastattelemieni opiskelijoiden ja opettajien keskuudessa. Klassisen musiikin tunnetuksi tekeminen koetaan usein missioksi, ja oman taiteenalan tulevaisuudesta haluttiin kantaa vastuuta. Emotionaalisen kokemuksen välittäminen koettiin myös tärkeäksi ja klassisen musiikin nähtiin lisäävän henkistä hyvinvointia. Kaikki klassiset muusikot eivät toisaalta koe yleisötyötä omaksi tavakseen toimia. Useimmilla haastattelemillani opettajilla oli kokemusta erilaisista yleisötyöprojekteista ja myös uudenlaisia työmuotoja kehitteillä. Työtapa oli opiskelijoille toistaiseksi vieraampi, mutta se kiinnosti jonkin verran heistä useimpia.
Toivon opinnäytetyöni esittelevän ja herättävän ajatuksia siitä, millaisia uusia toimenkuvia musiikkipedagogin työhön voi yleisötyön puitteissa kuulua. Kehittämistyötä ja tietoa eri kohderyhmille suunnatuista projekteista sekä klassista musiikkia soveltavista menetelmistä tarvitaan lisää.
Opinnäytetyöni jälkipuoliskolla paneudun Metropolia Ammattikorkeakoulun Kulttuurisilta-hankkeen osaprojektiin Kurkistus orkesteriin. Kulttuurisilta on Euroopan aluekehitysrahaston tukeen perustuva kolmevuotinen hanke, jonka tavoitteena on kehittää kulttuuripalvelujen tavoitettavuutta ja vaikuttavuutta pääkaupunkiseudulla. Kartoitin Kurkistus orkesteriin -osaprojektin puitteissa, miten uusiin työtapoihin ja yleisötyöhön ylipäätään suhtaudutaan haastattelemalla projektissa mukana olleita klassisen musiikin opiskelijoita ja opetusharjoittelun ohjaajia.
Yleisötyöhön suhtauduttiin lähtökohtaisesti hyvin positiivisesti haastattelemieni opiskelijoiden ja opettajien keskuudessa. Klassisen musiikin tunnetuksi tekeminen koetaan usein missioksi, ja oman taiteenalan tulevaisuudesta haluttiin kantaa vastuuta. Emotionaalisen kokemuksen välittäminen koettiin myös tärkeäksi ja klassisen musiikin nähtiin lisäävän henkistä hyvinvointia. Kaikki klassiset muusikot eivät toisaalta koe yleisötyötä omaksi tavakseen toimia. Useimmilla haastattelemillani opettajilla oli kokemusta erilaisista yleisötyöprojekteista ja myös uudenlaisia työmuotoja kehitteillä. Työtapa oli opiskelijoille toistaiseksi vieraampi, mutta se kiinnosti jonkin verran heistä useimpia.
Toivon opinnäytetyöni esittelevän ja herättävän ajatuksia siitä, millaisia uusia toimenkuvia musiikkipedagogin työhön voi yleisötyön puitteissa kuulua. Kehittämistyötä ja tietoa eri kohderyhmille suunnatuista projekteista sekä klassista musiikkia soveltavista menetelmistä tarvitaan lisää.