Strateginen markkinointiviestintä ja kuluttajalähtöisen verkkoviestintästrategian laatiminen
Kukkonen, Merja (2008)
Kukkonen, Merja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276339
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli kuluttajatutkimuksen avulla rakentaa kohdeyritykselle kotimaan markkinoinnin verkkoviestintästrategia. Tutkimus- ja kehittämishanke vastasi seuraaviin tutkimusongelmiin: Miten kuluttajat kokevat Orion Pharman tuotteiden verkkosivujen käytettävyyden ja sisällön suhteessa omiin tarpeisiinsa? Minkälaista tietoa itsehoitotuotteista kuluttajat kokevat tarvitsevansa ja löytävätkö he tiedon verkosta?
Tutkimus- ja kehittämishankkeen teoreettisessa tietoperustassa tarkasteltiin verkkoviestintää strategisen yritysviestinnän ja strategisen markkinointiviestinnän näkökulmista sekä esitettiin viitekehys verkkoviestintästrategian rakentamiselle.
Kyselytutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kuluttajilta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä tutkimuslaitos TNS Gallupin kanssa. He toteuttivat tiedonkeruun, analysoivat tutkimusaineiston tilastollisesti sekä laativat yhteenvetoraportin tutkimustuloksista.
Kyselytutkimus osoitti, että Orion Pharman kotimaan markkinoinnin ylläpitämät verkkosivut olivat selkeitä, tiedot löytyivät hyvin ja sivustoilla navigointi koettiin sujuvaksi. Vaikka sivustot olivat vastaajien mielestä informatiivisia, tiedoilla ei ollut välttämättä suoraa vaikutusta ostopäätökseen. Sivut toimivat hyvin brändien tukimuotona ja antavat mahdollisuuden tutustua itsenäisesti tuotevalikoimaan. Tuloksista kävi ilmi, että kilpailijat eivät ole onnistuneet tekemään parempia verkkosivuja, koska 98 % vastaajista ei osannut nimetä samantyyppistä sivua, joka olisi esimerkillinen. Sivuille saavuttiin internetin verkkoyhteisöistä tai keskustelupalstoilta saatujen vinkkien perusteella useammin kuin muissa medioissa nähtyjen ja kuultujen mainosten kautta.
Tutkimus- ja kehittämishanke onnistui hyvin, ja hankkeen tavoitteet ja tehtävät täyttyivät. Hankkeen tutkimustuloksia käytetään taustaorganisaatiossa nykytilan kartoittamiseen sekä kehitysalueiden paikantamiseen. Tärkeimpinä kehittämisehdotuksina esitettiin verkkosivujen parempaa markkinointia, suositushintojen näyttämistä verkkosivulla sekä rohkeutta tehdä erilaisia kokeilukampanjoita pienen kohderyhmän kanssa.
Jatkotutkimuksena ehdotettiin verkkoviestintästrategian hyödyntämistä ja käyttöönottoa taustaorganisaatiossa, miten verkkoviestintää voidaan hyödyntää television tai radion tukimediana sekä verkkoviestinnän toimivuus myynnin työkaluna.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen teoreettisessa tietoperustassa tarkasteltiin verkkoviestintää strategisen yritysviestinnän ja strategisen markkinointiviestinnän näkökulmista sekä esitettiin viitekehys verkkoviestintästrategian rakentamiselle.
Kyselytutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kuluttajilta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä tutkimuslaitos TNS Gallupin kanssa. He toteuttivat tiedonkeruun, analysoivat tutkimusaineiston tilastollisesti sekä laativat yhteenvetoraportin tutkimustuloksista.
Kyselytutkimus osoitti, että Orion Pharman kotimaan markkinoinnin ylläpitämät verkkosivut olivat selkeitä, tiedot löytyivät hyvin ja sivustoilla navigointi koettiin sujuvaksi. Vaikka sivustot olivat vastaajien mielestä informatiivisia, tiedoilla ei ollut välttämättä suoraa vaikutusta ostopäätökseen. Sivut toimivat hyvin brändien tukimuotona ja antavat mahdollisuuden tutustua itsenäisesti tuotevalikoimaan. Tuloksista kävi ilmi, että kilpailijat eivät ole onnistuneet tekemään parempia verkkosivuja, koska 98 % vastaajista ei osannut nimetä samantyyppistä sivua, joka olisi esimerkillinen. Sivuille saavuttiin internetin verkkoyhteisöistä tai keskustelupalstoilta saatujen vinkkien perusteella useammin kuin muissa medioissa nähtyjen ja kuultujen mainosten kautta.
Tutkimus- ja kehittämishanke onnistui hyvin, ja hankkeen tavoitteet ja tehtävät täyttyivät. Hankkeen tutkimustuloksia käytetään taustaorganisaatiossa nykytilan kartoittamiseen sekä kehitysalueiden paikantamiseen. Tärkeimpinä kehittämisehdotuksina esitettiin verkkosivujen parempaa markkinointia, suositushintojen näyttämistä verkkosivulla sekä rohkeutta tehdä erilaisia kokeilukampanjoita pienen kohderyhmän kanssa.
Jatkotutkimuksena ehdotettiin verkkoviestintästrategian hyödyntämistä ja käyttöönottoa taustaorganisaatiossa, miten verkkoviestintää voidaan hyödyntää television tai radion tukimediana sekä verkkoviestinnän toimivuus myynnin työkaluna.