Ohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä toiminnasta yhdistyneessä Eteva kuntayhtymässä
Kauppinen, Salla; Saastamoinen, Nina (2009)
Kauppinen, Salla
Saastamoinen, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276318
Tiivistelmä
Tutkimme niitä kokemuksia, näkemyksiä sekä tuntemuksia, joita Etevan Case-yksikön ohjaajat ovat tuoneet julki Uudenmaan erityispalvelut kuntayhtymän ja Pääjärven kuntayhtymän liittyessä Eteva kuntayhtymäksi 1.1.2009. Selvitämme myös näkemyksiä viestinnän toimivuudesta organisaatioiden yhdistyessä. Toteutamme tutkimuksen kvalitatiivisin menetelmin, mutta haluamme tuoda esille myös kvantitatiivisen menetelmän ilmiöitä, joita case-yksikössämme ohjaajat ovat esittänneet. Toteutimme tutkimuksen kyselylomakkeen avulla kohderyhmälle. Työtämme ohjasivat Lahden Ammattikorkeakoulun opettaja Kari Malin ja Etevalta kehittämiskoordinaattori Merja Lauren.
Organisaatio rakentuu sen sisällä toimivista ihmisistä ja heidän kehittämistään toimintamalleista. Muutoksessa keskitytään kehittämään omia ja samalla koko organisaation toimintamalleja. Konkreettinen tiedottaminen ja ohjaajan kuunteleminen luo pohjan onnistuneelle muutokselle.
Tutkimuksemme myötä saamme case-Eteva yksikön ohjaajista esiin epävarmuuden tulevasta. Etevan suuruuden vuoksi yksittäinen työntekijä on huolestunt työtehtävästään ja paikastaan kuntayhtymässä. Toisaalta case-yksikön ohjaajat kokevat asiakastyön säilyneen ennallaan. Odotukset ja näkemykset syntyneestä Etevasta ovat erittäin ristiriitaisia tutkittavan case-yksikön osalta. Viestintä muutoksesta on tutkittavan case-yksikön mielestä ollut vähäistä ja Case-Etevalla on näkemys siitä, että muutosjohtajuus ei ole kovinkaan näkyvää. Lisää konkretiaa ja vastavuoroista keskustelua kaivataan.
Organisaatio rakentuu sen sisällä toimivista ihmisistä ja heidän kehittämistään toimintamalleista. Muutoksessa keskitytään kehittämään omia ja samalla koko organisaation toimintamalleja. Konkreettinen tiedottaminen ja ohjaajan kuunteleminen luo pohjan onnistuneelle muutokselle.
Tutkimuksemme myötä saamme case-Eteva yksikön ohjaajista esiin epävarmuuden tulevasta. Etevan suuruuden vuoksi yksittäinen työntekijä on huolestunt työtehtävästään ja paikastaan kuntayhtymässä. Toisaalta case-yksikön ohjaajat kokevat asiakastyön säilyneen ennallaan. Odotukset ja näkemykset syntyneestä Etevasta ovat erittäin ristiriitaisia tutkittavan case-yksikön osalta. Viestintä muutoksesta on tutkittavan case-yksikön mielestä ollut vähäistä ja Case-Etevalla on näkemys siitä, että muutosjohtajuus ei ole kovinkaan näkyvää. Lisää konkretiaa ja vastavuoroista keskustelua kaivataan.