Verkkosivujen kehittäminen aloittavalle yritykselle
Rautio, Tapani (2009)
Rautio, Tapani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276290
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verkkosivujen ja markkinointisuunnitelman välistä yhteyttä. Tavoitteena oli luoda, liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman teoriaan pohjautuen, mahdollisimman toimivat verkkosivut uudelle kiinteistöpalveluyritykselle. Tavoittee-na oli rakentaa uskottava ja kehityskelpoinen pohjatyö yrityksen perustamista silmällä pitäen. Tulevien vuosien markkinatilanteen muutokset vaikuttavat oleellisesti ratkaisuihin yrityksen perustamisen suhteen.
Opinnäytetyön rakentaminen alkoi liiketoimintasuunnitelman kehittämisestä. Liiketoimintasuunnitelma keskittyy erityisesti markkinoinnin osa-alueeseen. Verkkosivujen sisällön ja visuaalisuuden teorioita on pyritty soveltamaan yhdessä markkinointisuunnitelman ja sen teorian kanssa. Tällä tavalla on ollut mahdollista luoda juuri tämän yrityksen kohderyhmille tarkoitetut www-sivut. Yksi opinnäytetyön suurimmista ongelmista oli markkinoinnin ja verkkosivujen rakenteen yhteyden löytäminen. Toinen keskeisistä ongelmista oli uuden yrityksen tunnetuksi tekeminen. Mainonnan kohdistaminen oikeille ihmisille on jo itsessään melko haasteellista.
Verkkosivujen käytettävyyden ja visuaalisuuden kehittämiseksi on tehty käytettävyyste henkilöillä, jotka kuuluivat tämän yrityksen kohderyhmään. Käytettävyystestin palautteiden avulla lopputuloksesta saatiin uskottavan hyvä. Testin tulokset osoittivat, että asiakkaat löysivät tarvitsemansa tiedot nopeasti ja vaivattomasti.
Tämän työn jatkoksi tulisi tehdä kattava kannattavuuskartoitus, jotta saataisiin selville, onko tämän kaltaiselle liikeidealle kysyntää. Tehdyn käytettävyystestin palautteiden perusteella mielenkiintoa ja tarvetta tälle kiinteistöpalveluyritykselle olisi. Tosin vastaajien määrä on vielä liian pieni luotettavaa analyysia varten.
Opinnäytetyön rakentaminen alkoi liiketoimintasuunnitelman kehittämisestä. Liiketoimintasuunnitelma keskittyy erityisesti markkinoinnin osa-alueeseen. Verkkosivujen sisällön ja visuaalisuuden teorioita on pyritty soveltamaan yhdessä markkinointisuunnitelman ja sen teorian kanssa. Tällä tavalla on ollut mahdollista luoda juuri tämän yrityksen kohderyhmille tarkoitetut www-sivut. Yksi opinnäytetyön suurimmista ongelmista oli markkinoinnin ja verkkosivujen rakenteen yhteyden löytäminen. Toinen keskeisistä ongelmista oli uuden yrityksen tunnetuksi tekeminen. Mainonnan kohdistaminen oikeille ihmisille on jo itsessään melko haasteellista.
Verkkosivujen käytettävyyden ja visuaalisuuden kehittämiseksi on tehty käytettävyyste henkilöillä, jotka kuuluivat tämän yrityksen kohderyhmään. Käytettävyystestin palautteiden avulla lopputuloksesta saatiin uskottavan hyvä. Testin tulokset osoittivat, että asiakkaat löysivät tarvitsemansa tiedot nopeasti ja vaivattomasti.
Tämän työn jatkoksi tulisi tehdä kattava kannattavuuskartoitus, jotta saataisiin selville, onko tämän kaltaiselle liikeidealle kysyntää. Tehdyn käytettävyystestin palautteiden perusteella mielenkiintoa ja tarvetta tälle kiinteistöpalveluyritykselle olisi. Tosin vastaajien määrä on vielä liian pieni luotettavaa analyysia varten.