Sähköinen sanomaliikenne, verkkolaskutus sekä operaattorin toiminta
Walli, Mika (2009)
Walli, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276289
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sähköistä sanomaliikennettä, verkkolaskutusta sekä operaattorin toimintaa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Itella Information Oy:n kanssa. Opinnäytetyön tekijä on ollut Itella Information Oy:ssä töissä tammikuusta 2007 lähtien. Opinnäytetyö on pyritty rajaamaan selkeäksi paketiksi, jossa käydään läpi selkeästi ja järjestelmällisesti kaksi suurempaa kokonaisuutta.
Opinnäytetyössä kerrotaan ensiksi yrityksestä, jolle työ on tehty, eli Itella Information Oy:stä. Tämän jälkeen käydään läpi termit ja sanasto, jotka on hyvä tietää ennen kuin lukee koko työn.
Työssä käydään läpi sähköisen sanomaliikenteen sekä verkkolaskutuksen historiasta, sen alusta sekä muutoksista. Työssä selvitetään myös, mikä on operaattori, mitkä sen tehtävät ovat sekä mitä eri operaattoreita on. Kerron tarkemmin operaattorin toiminnasta sekä miten se tekee yhteistyötä toisten sähköiseen laskutukseen liittyvien tahojen kanssa.
Verkkolaskutuksesta sekä EDI-laskutuksesta selvitetään niiden historia, tarkoitus ja toiminta sekä niistä saatava hyöty suhteessa yleisiin paperilaskuihin. Samalla käydään läpi myös erilaiset sanomamuodot, joita verkkolaskuilla on. Työssä otetaan myös huomioon sähköiseen sanomaliikenteen tietoturvallisuus nyt ja tulevaisuudessa.
Työssä esitetään myös esimerkki verkkolaskuasiakkaasta. Tämän tarkoituksena on selvittää, että mitä asiakas tarvitsee, mitä tehdään ja millä menetelmällä verkkolaskutus on mahdollista.
Lopuksi käydään läpi yleisiä ongelmia liittyen sähköiseen sanomaliikenteeseen sekä verkkolaskutukseen ja hiukan ajankohtaista tietoa sekä tulevaisuuden näkymiä tällä alalla.
Työn tavoitteena on luoda tiivis ja selkeä selvitys verkkolaskutuksesta ja operaattorin toiminnasta, jota pystytään käyttämään tulevaisuudessa Itella Information Oy:n toimesta sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Tavoitteena on tuoda esille tärkeää ja selkeää tietoa suhteellisen uudesta alasta.
Menetelminä työssä on käytetty tekijän töissä saamaan kokemukseen ja sitä kautta esille tulleista asioista yhteneväinen selvitys. Lopputuloksena on kattava ja selkeä työ, joka pyrkii tuomaan esille tärkeät pääpiirteet aiheesta.
Lähdemateriaalina työssä on käytetty suurimmalta osalta Itella Information Oy:n sisäistä tietokantaa, josta lähes kaikki tieto on saatu. Tämä lähde ei ole julkisesti saatavilla. Muut lähteet ovat sähköisiä lähteitä.
Opinnäytetyössä kerrotaan ensiksi yrityksestä, jolle työ on tehty, eli Itella Information Oy:stä. Tämän jälkeen käydään läpi termit ja sanasto, jotka on hyvä tietää ennen kuin lukee koko työn.
Työssä käydään läpi sähköisen sanomaliikenteen sekä verkkolaskutuksen historiasta, sen alusta sekä muutoksista. Työssä selvitetään myös, mikä on operaattori, mitkä sen tehtävät ovat sekä mitä eri operaattoreita on. Kerron tarkemmin operaattorin toiminnasta sekä miten se tekee yhteistyötä toisten sähköiseen laskutukseen liittyvien tahojen kanssa.
Verkkolaskutuksesta sekä EDI-laskutuksesta selvitetään niiden historia, tarkoitus ja toiminta sekä niistä saatava hyöty suhteessa yleisiin paperilaskuihin. Samalla käydään läpi myös erilaiset sanomamuodot, joita verkkolaskuilla on. Työssä otetaan myös huomioon sähköiseen sanomaliikenteen tietoturvallisuus nyt ja tulevaisuudessa.
Työssä esitetään myös esimerkki verkkolaskuasiakkaasta. Tämän tarkoituksena on selvittää, että mitä asiakas tarvitsee, mitä tehdään ja millä menetelmällä verkkolaskutus on mahdollista.
Lopuksi käydään läpi yleisiä ongelmia liittyen sähköiseen sanomaliikenteeseen sekä verkkolaskutukseen ja hiukan ajankohtaista tietoa sekä tulevaisuuden näkymiä tällä alalla.
Työn tavoitteena on luoda tiivis ja selkeä selvitys verkkolaskutuksesta ja operaattorin toiminnasta, jota pystytään käyttämään tulevaisuudessa Itella Information Oy:n toimesta sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Tavoitteena on tuoda esille tärkeää ja selkeää tietoa suhteellisen uudesta alasta.
Menetelminä työssä on käytetty tekijän töissä saamaan kokemukseen ja sitä kautta esille tulleista asioista yhteneväinen selvitys. Lopputuloksena on kattava ja selkeä työ, joka pyrkii tuomaan esille tärkeät pääpiirteet aiheesta.
Lähdemateriaalina työssä on käytetty suurimmalta osalta Itella Information Oy:n sisäistä tietokantaa, josta lähes kaikki tieto on saatu. Tämä lähde ei ole julkisesti saatavilla. Muut lähteet ovat sähköisiä lähteitä.