Perehdytysohjelman kehittäminen kokouspalvelutoiminnan tueksi
Tuominen, Janne (2009)
Tuominen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266275
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kehittää Marina Congress Centerin kokousosaston tarpeisiin uusi perehdytysohjelma. Perehdytysohjelmalle on kysyntää, sillä aikaisemmin kokousosastolla ei ole ollut yhtenäistä perehdytysmallia. Perehdytysohjelman kehittämisessä olen käyttänyt hyväksi kirjallisuutta, teemahaastatteluja, aikaisempia opinnäytetöitä, projektitapaamisia ja omaa havainnointia.
Opinnäytetyön kohdeyrityksenä on Helsingissä sijaitsevan Scandic-hotelliketjun Marina Congress Centerin kokousosasto, joka vastaa myös Grand Marina - hotellin kokouspalveluista. Marina Congress Center on yksi kaupungin ja maan suurimmista kokous- ja kongressikeskuksista. Viereinen Scandic Grand Marina – hotelli tukee kongressikeskuksen palveluita tarjoamalla 462 hotellihuonetta ja useita pieniä kokoustiloja.
Työssä lähdin liikkeelle etsimällä tietoa perehdytyksestä pääosin kirjallisista lähteistä. Lähteitteni mukaan perehdyttämisellä tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joiden avulla työntekijä oppii tuntemaan työpaikkansa, sen toimintatavat, oman työtehtävänsä, työympäristönsä ja työtoverinsa. Perehdyttäminen on tärkeää, sillä se edesauttaa itsenäisen työskentelyn oppimista, virheiden vähenemistä, työilmapiirin, -motivaation ja yrityskuvan kohoamista.
Muita perehdytysohjelman kehittämismenetelmiä olivat projektitapaamiset, havainnointi ja teemahaastattelut. Osaston työntekijöiden haastatteluista selvisi, että nykyisessä perehdytyksessä on kehittämisen varaa. Toiveena oli saada osastolle enemmän perehdytystä tukevia työkaluja ja selkeämpiä ohjeita siitä, kenen vastuulle perehdytys jäisi. Lisäksi toivottiin perehdytyksen etenemiseen enemmän seurantaa, lähtien jo perehdytettävän lähtötasosta. Saatuja tuloksia tukivat omat havainnot ja projektitapaamiset.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui kokousosastolle uusi perehdytysohjelma. Ohjelma sisältää perehdytysohjelman rungon, työntekijän käsikirjan, A-Ö – oppaan ja perehdytyksen tarkistuslistan. Perehdytysohjelma menee Marina Congress Centerissä käyttöön ja on sähköisessä muodossa jatkossa helposti päivitettävissä. Perehdytysohjelma tulee olemaan Marina Congress Centerille tärkeä työkalu perehdyttämiseen. Työn tulokseen olen tyytyväinen niin kokousosaston perehdyttämisohjelman, kuin oman oppimisenkin kannalta.
Asiasanat: Kokouspalvelut, perehdyttäminen, työnopastus, perehdytysohjelma.
Opinnäytetyön kohdeyrityksenä on Helsingissä sijaitsevan Scandic-hotelliketjun Marina Congress Centerin kokousosasto, joka vastaa myös Grand Marina - hotellin kokouspalveluista. Marina Congress Center on yksi kaupungin ja maan suurimmista kokous- ja kongressikeskuksista. Viereinen Scandic Grand Marina – hotelli tukee kongressikeskuksen palveluita tarjoamalla 462 hotellihuonetta ja useita pieniä kokoustiloja.
Työssä lähdin liikkeelle etsimällä tietoa perehdytyksestä pääosin kirjallisista lähteistä. Lähteitteni mukaan perehdyttämisellä tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joiden avulla työntekijä oppii tuntemaan työpaikkansa, sen toimintatavat, oman työtehtävänsä, työympäristönsä ja työtoverinsa. Perehdyttäminen on tärkeää, sillä se edesauttaa itsenäisen työskentelyn oppimista, virheiden vähenemistä, työilmapiirin, -motivaation ja yrityskuvan kohoamista.
Muita perehdytysohjelman kehittämismenetelmiä olivat projektitapaamiset, havainnointi ja teemahaastattelut. Osaston työntekijöiden haastatteluista selvisi, että nykyisessä perehdytyksessä on kehittämisen varaa. Toiveena oli saada osastolle enemmän perehdytystä tukevia työkaluja ja selkeämpiä ohjeita siitä, kenen vastuulle perehdytys jäisi. Lisäksi toivottiin perehdytyksen etenemiseen enemmän seurantaa, lähtien jo perehdytettävän lähtötasosta. Saatuja tuloksia tukivat omat havainnot ja projektitapaamiset.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui kokousosastolle uusi perehdytysohjelma. Ohjelma sisältää perehdytysohjelman rungon, työntekijän käsikirjan, A-Ö – oppaan ja perehdytyksen tarkistuslistan. Perehdytysohjelma menee Marina Congress Centerissä käyttöön ja on sähköisessä muodossa jatkossa helposti päivitettävissä. Perehdytysohjelma tulee olemaan Marina Congress Centerille tärkeä työkalu perehdyttämiseen. Työn tulokseen olen tyytyväinen niin kokousosaston perehdyttämisohjelman, kuin oman oppimisenkin kannalta.
Asiasanat: Kokouspalvelut, perehdyttäminen, työnopastus, perehdytysohjelma.