Esikoululaisten kokemuksia kiireestä
Salmi, Kaisa (2009)
Salmi, Kaisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266243
Tiivistelmä
Nykyinen elämänmeno koetaan kiireiseksi, elämän ruuhkavuodet ajoittuvat samaan aikaan kuin perheessä on pieniä lapsia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia lapsilla on kiireestä. Tutkimus kohdennettiin esiopetusikäisiin lapsiin. Esikoululaisten sanavarasto on riittävä kuvaamaan tuntemuksia kiireen kaltaisesta abstraktista asiasta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin erään eteläsuomalaisen kunnan kahtatoista esikouluikäistä lasta. Kaikki haastatellut lapset kuuluivat samaan esikouluryhmään. Haastattelut tehtiin marraskuun 2008 ja toukokuun 2009 välisenä aikana. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin teemoittain kirjalliseen muotoon.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapset eivät koe kiirettä samoin kuin aikuiset. Lapsilla ei myöskään ole yhtä usein kiire kuin aikuisilla. Haastattelujen mukaan lasten kiireen määrittää aikuinen, vanhempi tai hoitaja. Lasten kokema kiire konkretisoitui tiettyihin tilanteisiin kuten arkiaamuihin tai esikoulutaksiin ehtimiseen. Lasten vastauksissa oli kuitenkin suurta hajontaa. Kiireen kuvaaminen sanoin oli osalle lapsista erittäin vaikeaa. Yhteistä lasten vastauksissa oli, että he eivät pitäneet kiireestä. Kaikkein mieluiten tutkimukseen osallistuvat lapset leikkisivät kavereiden kanssa rauhassa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin erään eteläsuomalaisen kunnan kahtatoista esikouluikäistä lasta. Kaikki haastatellut lapset kuuluivat samaan esikouluryhmään. Haastattelut tehtiin marraskuun 2008 ja toukokuun 2009 välisenä aikana. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin teemoittain kirjalliseen muotoon.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapset eivät koe kiirettä samoin kuin aikuiset. Lapsilla ei myöskään ole yhtä usein kiire kuin aikuisilla. Haastattelujen mukaan lasten kiireen määrittää aikuinen, vanhempi tai hoitaja. Lasten kokema kiire konkretisoitui tiettyihin tilanteisiin kuten arkiaamuihin tai esikoulutaksiin ehtimiseen. Lasten vastauksissa oli kuitenkin suurta hajontaa. Kiireen kuvaaminen sanoin oli osalle lapsista erittäin vaikeaa. Yhteistä lasten vastauksissa oli, että he eivät pitäneet kiireestä. Kaikkein mieluiten tutkimukseen osallistuvat lapset leikkisivät kavereiden kanssa rauhassa.