Yhdeksäsluokkalaisten terveyspäivä Peltolan koululla
Polvinen, Eliisa; Heli Kurki, Kirsi Kuula, Marika Jäkkö, Minttu Karhu; Anne Murtomäki, Piia Mäkelä, Niina Kuvaja, Johanna Laitila; Anne-Maria Rainio, Jonna Sandén, Sini Nevalainen, Taina Okkonen; Vänninen, Maria; Ylä-Liedenpohja, Emilia (2009)
Polvinen, Eliisa
Heli Kurki, Kirsi Kuula, Marika Jäkkö, Minttu Karhu
Anne Murtomäki, Piia Mäkelä, Niina Kuvaja, Johanna Laitila
Anne-Maria Rainio, Jonna Sandén, Sini Nevalainen, Taina Okkonen
Vänninen, Maria
Ylä-Liedenpohja, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266226
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää yhdeksäsluokkalaisille terveyspäivä, jossa nuoret saivat tietoa terveyteen liittyvistä ongelmista ja niiden ehkäisemisestä. Tavoitteena oli nuorten päihde-, seksuaalisuus- ja väkivaltatiedon lisääminen sekä ensiaputaitojen kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Peltolan koulun kanssa ja terveyspäivän aiheet suunniteltiin koulun toiveiden mukaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveyden edistämistä, kouluterveydenhuoltoa, ryhmänohjausta ja sen laatusuosituksia sekä kouluterveydenhuollon merkittävää asemaa nuorten terveyden edistämisessä. Terveyspäivän työpisteiden toiminta perustui teoreettisessa viitekehyksessä olevaan tietoon.
Terveyden edistämisen tavoitteena on muun muassa luoda turvallinen ja terve työ- ja oppimisympäristö sekä edistää työyhteisön hyvinvointia. Terveyden edistäminen on toimintaa, jonka tarkoituksena on parantaa ihmisten mahdollisuuksia oman ja ympäristönsä terveydestä huolehtimisessa. Nuorten terveyttä edistää kouluterveydenhuolto, jonka avulla luodaan terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö. Tällä suojataan mielenterveyttä, ehkäistään syrjäytymistä sekä tuetaan kouluyhteisön hyvinvointia. Kaikille kouluyhteisössä työskenteleville kuuluu oppilaiden terveydenhuolto ja sitä toteutetaan yhteistyössä vanhempien kanssa.
Nuorten kiinnostus terveellisiin elämäntapoihin on suurimmalla osalla vähentynyt. Esimerkiksi psyykkiset ongelmat ovat kasvussa. Yhä useampi nuori liikkuu liian vähän sekä ruokavalio on epäterveellinen ja yksipuolinen. Nuorten keskuudessa monella on käsitys, että päihteet ja vastuuton seksuaalikäyttäytyminen on normaalin nuoren vapaa-aikaa sekä nykypäivää.
Terveyspäivä toteutettiin toiminnallisissa työpisteissä, joiden tarkoituksena oli, että nuoret osallistuvat aktiivisesti toimintaan tekemällä erilaisia tehtäviä. Näin oppimisesta pyrittiin tekemään mielekkäämpää ja mieleenpainuvampaa kuin normaalista oppitunnista. Oppimista varten muodostettu koululuokka on suhdekeskeinen ryhmä. Yksi tärkeimmistä ryhmän kriteereistä on se, että ryhmän jäsenet tietävät toinen toisistaan ja kuulumisestaan ryhmään. Ryhmälle ominaista on, että sen jäsenet ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Vuorovaikutus antaa pohjan ryhmän toiminnalle ja ylläpitää sitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveyden edistämistä, kouluterveydenhuoltoa, ryhmänohjausta ja sen laatusuosituksia sekä kouluterveydenhuollon merkittävää asemaa nuorten terveyden edistämisessä. Terveyspäivän työpisteiden toiminta perustui teoreettisessa viitekehyksessä olevaan tietoon.
Terveyden edistämisen tavoitteena on muun muassa luoda turvallinen ja terve työ- ja oppimisympäristö sekä edistää työyhteisön hyvinvointia. Terveyden edistäminen on toimintaa, jonka tarkoituksena on parantaa ihmisten mahdollisuuksia oman ja ympäristönsä terveydestä huolehtimisessa. Nuorten terveyttä edistää kouluterveydenhuolto, jonka avulla luodaan terve ja turvallinen oppimis- ja kouluympäristö. Tällä suojataan mielenterveyttä, ehkäistään syrjäytymistä sekä tuetaan kouluyhteisön hyvinvointia. Kaikille kouluyhteisössä työskenteleville kuuluu oppilaiden terveydenhuolto ja sitä toteutetaan yhteistyössä vanhempien kanssa.
Nuorten kiinnostus terveellisiin elämäntapoihin on suurimmalla osalla vähentynyt. Esimerkiksi psyykkiset ongelmat ovat kasvussa. Yhä useampi nuori liikkuu liian vähän sekä ruokavalio on epäterveellinen ja yksipuolinen. Nuorten keskuudessa monella on käsitys, että päihteet ja vastuuton seksuaalikäyttäytyminen on normaalin nuoren vapaa-aikaa sekä nykypäivää.
Terveyspäivä toteutettiin toiminnallisissa työpisteissä, joiden tarkoituksena oli, että nuoret osallistuvat aktiivisesti toimintaan tekemällä erilaisia tehtäviä. Näin oppimisesta pyrittiin tekemään mielekkäämpää ja mieleenpainuvampaa kuin normaalista oppitunnista. Oppimista varten muodostettu koululuokka on suhdekeskeinen ryhmä. Yksi tärkeimmistä ryhmän kriteereistä on se, että ryhmän jäsenet tietävät toinen toisistaan ja kuulumisestaan ryhmään. Ryhmälle ominaista on, että sen jäsenet ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Vuorovaikutus antaa pohjan ryhmän toiminnalle ja ylläpitää sitä.