Asiakastyytyväisyys Kuortin keskuksessa
Leppänen, Lia (2009)
Leppänen, Lia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266196
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Kuortin ABC-liikenneasemalla pysähtyvien matkaajien mielipiteitä Kuortin keskuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää matkaajien asiakastyytyväisyyttä Kuortin alueella oleviin palveluihin ja selvittää uusia mahdollisia liiketoimintamahdollisuuksia. Tarkastelun kohteena on myös asiakaspalvelu. Kuortti on Pertunmaan kunnassa sijaitseva kylä, joka sijaitsee vilkkaan 5-tien varrella. Pertunmaa on Itä-Suomen läänin länsiosassa. Pertunmaan kunta on perustettu vuonna 1926 ja siellä asuu noin 1975 henkeä ympäri vuoden ja 3700 kesämökkiläistä.
Opinnäytetyö on Pertunmaa-valtuuskunnan toimeksianto ja se liittyy Kuortin alueen uudistamiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja palvelua sekä palvelun laatua.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa Kuortin ABC:llä asioineet vastasivat asiakastyytyväisyyttä ja palvelua koskeviin kysymyksiin. Lomakkeessa oli myös kysymyksiä avoimine vastauksineen. Tutkimusjoukko koostui 83:sta liikenneasemalla pysähtyneestä matkaajasta tai muusta asiakkaasta. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat matkaajat ja heidän tarpeensa toimeksiannon mukaan.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-tilasto -ohjelmalla. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että Kuortissa asioineet ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun Kuortissa sijaitsevissa yrityksissä. Tutkimus osoittaa, että asiakkaat ovat myös tyytyväisiä Kuortissa oleviin palveluihin ja yrityksiin. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että uusia liiketoimintamahdollisuuksia on mahdollista toteuttaa, jos on kysyntää ja yrittäjällä oikea tuote. Vastaajien joukossa oli kiinnostusta esiteltyihin ideoihin.
Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan käyttää hyödyksi Kuortin alueen kehityksessä.
Opinnäytetyö on Pertunmaa-valtuuskunnan toimeksianto ja se liittyy Kuortin alueen uudistamiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja palvelua sekä palvelun laatua.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa Kuortin ABC:llä asioineet vastasivat asiakastyytyväisyyttä ja palvelua koskeviin kysymyksiin. Lomakkeessa oli myös kysymyksiä avoimine vastauksineen. Tutkimusjoukko koostui 83:sta liikenneasemalla pysähtyneestä matkaajasta tai muusta asiakkaasta. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat matkaajat ja heidän tarpeensa toimeksiannon mukaan.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS-tilasto -ohjelmalla. Tutkimuksen avulla saatiin selville, että Kuortissa asioineet ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun Kuortissa sijaitsevissa yrityksissä. Tutkimus osoittaa, että asiakkaat ovat myös tyytyväisiä Kuortissa oleviin palveluihin ja yrityksiin. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että uusia liiketoimintamahdollisuuksia on mahdollista toteuttaa, jos on kysyntää ja yrittäjällä oikea tuote. Vastaajien joukossa oli kiinnostusta esiteltyihin ideoihin.
Tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan käyttää hyödyksi Kuortin alueen kehityksessä.