Lapinjärven kuntaviestinnän kehittäminen median näkökulmasta
Kettunen, Sari (2009)
Kettunen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266153
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli Laurea-ammattikorkeakoulun tammikuussa 2009 saama toimeksianto Lapinjärven kunnalta. Kunta haluaa yhtenäistään viestintäänsä ja sitä varten aloitettiin hanke, jonka lopputuloksena olisi Lapinjärven kunnalle uusi Viestintä- ja markkinointistrategia.
Hankkeessa oli mukana neljä Laurean opiskelijaa, Laurea-ammattikorkeakoulun Liiketalouden yliopettaja Ville Saarikoski, Hämeen ammattikorkeakoulusta Tero Uusitalo sekä Lapinjärven kehityspäällikkö Antti Vaittinen.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tehtiin neljä eri osa-tutkimusta, joiden toteuttamisesta vastasivat Laurean opiskelijat. Kukin osatutkimus keskittyi kunnan viestinnän eri sidosryhmiin. Näitä sidosryhmiä olivat kunnan nykyiset asukkaat ja yritykset, potentiaaliset asukkaat ja yritykset, järjestöt sekä media. Tämä opinnäytetyö keskittyi mediaan.
Tiedotusvälineet ovat isoja vaikuttajia kunnan maineeseen. Ne ovat kuntapolitiikan merkittäviä mielipidevaikuttajia ja julkisen keskustelun foorumeja. Merkittävä osa kuntaa koskevista tiedoista ja arvioista välittyy tiedotusvälineiden kautta. Siksi on tärkeää pitää hyvät välit paikallisiin tiedotusvälineisiin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin median edustajien mielipiteitä median ja kunnan välisen viestinnän nykytilasta, miten sitä voitaisiin parantaa ja kohderyhmän kokemuksia kunnan vetovoimatekijöistä sekä kuinka kiinnostava Lapinjärven kunta on uutiskohteena. Lopuksi vielä selvitettiin millaisia ovat kohderyhmän näkemykset median alan tulevaisuudesta. Tutkimusvälineinä käytettiin kyselytutkimusta ja ryhmähaastattelua.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että median ja Lapinjärven kunnan viestinnästä puuttuu vuorovaikutteisuutta. Mielikuvat kunnasta ovat positiivisia ja kunnan vetovoimaisuutta lisäävät asiat tulevaisuudessa ovat yhteisöllisyys, turvallisuus, taloudellisuus, palvelut, verotus, kaksikielisyys ja viihtyisä asuinympäristö. Kunta miellettiin kiinnostavaksi uutiskohteeksi, mutta uutiskynnyksen ylittäminen voi olla vaikeaa. Median alan kehitys vie yhä enemmän Internetin puolelle.
Hankkeessa oli mukana neljä Laurean opiskelijaa, Laurea-ammattikorkeakoulun Liiketalouden yliopettaja Ville Saarikoski, Hämeen ammattikorkeakoulusta Tero Uusitalo sekä Lapinjärven kehityspäällikkö Antti Vaittinen.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tehtiin neljä eri osa-tutkimusta, joiden toteuttamisesta vastasivat Laurean opiskelijat. Kukin osatutkimus keskittyi kunnan viestinnän eri sidosryhmiin. Näitä sidosryhmiä olivat kunnan nykyiset asukkaat ja yritykset, potentiaaliset asukkaat ja yritykset, järjestöt sekä media. Tämä opinnäytetyö keskittyi mediaan.
Tiedotusvälineet ovat isoja vaikuttajia kunnan maineeseen. Ne ovat kuntapolitiikan merkittäviä mielipidevaikuttajia ja julkisen keskustelun foorumeja. Merkittävä osa kuntaa koskevista tiedoista ja arvioista välittyy tiedotusvälineiden kautta. Siksi on tärkeää pitää hyvät välit paikallisiin tiedotusvälineisiin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin median edustajien mielipiteitä median ja kunnan välisen viestinnän nykytilasta, miten sitä voitaisiin parantaa ja kohderyhmän kokemuksia kunnan vetovoimatekijöistä sekä kuinka kiinnostava Lapinjärven kunta on uutiskohteena. Lopuksi vielä selvitettiin millaisia ovat kohderyhmän näkemykset median alan tulevaisuudesta. Tutkimusvälineinä käytettiin kyselytutkimusta ja ryhmähaastattelua.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että median ja Lapinjärven kunnan viestinnästä puuttuu vuorovaikutteisuutta. Mielikuvat kunnasta ovat positiivisia ja kunnan vetovoimaisuutta lisäävät asiat tulevaisuudessa ovat yhteisöllisyys, turvallisuus, taloudellisuus, palvelut, verotus, kaksikielisyys ja viihtyisä asuinympäristö. Kunta miellettiin kiinnostavaksi uutiskohteeksi, mutta uutiskynnyksen ylittäminen voi olla vaikeaa. Median alan kehitys vie yhä enemmän Internetin puolelle.