Ravintolan menestystekijät case-yritys Ravintola Casanova
Kansonen, Elina (2009)
Kansonen, Elina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266145
Tiivistelmä
Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä oli selvittää case-yritys Ravintola Casanovalle Lappeenrannan seudun ravintoloiden kilpailutilannetta sekä niiden menestystekijöitä. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla pyritään kehittämään Casanovan vahvuuksia sekä parantamaan sen heikkouksia liiketoiminnassa. Ravintola Casanova oli itse kiinnostunut selvittämään vastaajien mielipiteitä erityisesti hintatasostaan ja palvelustaan.
Kirjallisuusosassa tutkittiin ravintola-alaa liike-elämän kannalta. Teoriaosuudessa käydään läpi ravintola-alan historiaa 1970-luvulta alkaen ja selvitetään vuoden 2009 taantuman vaikutusta ravintola-alaan. Kirjallisuusosassa pyritään myös tuomaan esiin, mitkä ovat ravintola-alan menestystekijöitä yritystoiminnassa sekä, miten eri kilpailukeinot tulevat esiin ravintolatoiminnassa.
Empiirisessä osuudessa Lappeenrannan seudun ravintoloiden kilpailutilannetta ja menestystekijöitä selvitettiin kvantitatiivisena tutkimuksena asiakaskyselyn avulla. Mahdollisuus kyselylomakkeen täyttöön annettiin yhteensä kuudessa S-ryhmän kahvilassa tai ravintolassa Lappeenrannan keskustassa.
Kyselystä saatujen tulosten avulla pyrittiin löytämään Ravintola Casanovan vahvimmat menestystekijät Lappeenrannan muiden ruokaravintoloiden joukossa. Kyselyssä esiin oli nostettu neljä eri menestystekijää, joiden perusteella haluttiin selvittää Ravintola Casanovan asema Lappeenrannassa.
Kyselyssä esiin nostettujen seitsemän ruokaravintolan kesken ilmeni vastauksissa osittain suuriakin eroja. Selvästi tuntemattomimmiksi ravintoloiksi jäi Hotelli Patrian yhteydessä sijaitseva Torilla sekä Wolkoff. Viiden muun ravintolan (Casanova, Tassos, Olé, Rosso ja Huviretki) välillä eniten mielipiteitä jakoivat ruoan maukkaus ja palvelun taso. Ravintola Casanovan vahvuuksiin tulosten perusteella kuuluu ehdottomasti palvelun taso ja ruoan maukkaus. Heikkouksiksi taas nousi ravintola Casanovan miljöö.
Hieman ristiriitaista tuloksissa oli se, että arvosteluasteikoilla mitattuna Ravintola Casanovaa pidettiin menestystekijöiden (Miljöö, palvelu, ruoka, hinta-laatu, markkinointi) suhteen yhtenä parhaimmista Lappeenrannan ruokaravintoloista. Kuitenkin tutkimuksen yhteydessä Casanova sai myös hieman negatiivista palautetta.
Kirjallisuusosassa tutkittiin ravintola-alaa liike-elämän kannalta. Teoriaosuudessa käydään läpi ravintola-alan historiaa 1970-luvulta alkaen ja selvitetään vuoden 2009 taantuman vaikutusta ravintola-alaan. Kirjallisuusosassa pyritään myös tuomaan esiin, mitkä ovat ravintola-alan menestystekijöitä yritystoiminnassa sekä, miten eri kilpailukeinot tulevat esiin ravintolatoiminnassa.
Empiirisessä osuudessa Lappeenrannan seudun ravintoloiden kilpailutilannetta ja menestystekijöitä selvitettiin kvantitatiivisena tutkimuksena asiakaskyselyn avulla. Mahdollisuus kyselylomakkeen täyttöön annettiin yhteensä kuudessa S-ryhmän kahvilassa tai ravintolassa Lappeenrannan keskustassa.
Kyselystä saatujen tulosten avulla pyrittiin löytämään Ravintola Casanovan vahvimmat menestystekijät Lappeenrannan muiden ruokaravintoloiden joukossa. Kyselyssä esiin oli nostettu neljä eri menestystekijää, joiden perusteella haluttiin selvittää Ravintola Casanovan asema Lappeenrannassa.
Kyselyssä esiin nostettujen seitsemän ruokaravintolan kesken ilmeni vastauksissa osittain suuriakin eroja. Selvästi tuntemattomimmiksi ravintoloiksi jäi Hotelli Patrian yhteydessä sijaitseva Torilla sekä Wolkoff. Viiden muun ravintolan (Casanova, Tassos, Olé, Rosso ja Huviretki) välillä eniten mielipiteitä jakoivat ruoan maukkaus ja palvelun taso. Ravintola Casanovan vahvuuksiin tulosten perusteella kuuluu ehdottomasti palvelun taso ja ruoan maukkaus. Heikkouksiksi taas nousi ravintola Casanovan miljöö.
Hieman ristiriitaista tuloksissa oli se, että arvosteluasteikoilla mitattuna Ravintola Casanovaa pidettiin menestystekijöiden (Miljöö, palvelu, ruoka, hinta-laatu, markkinointi) suhteen yhtenä parhaimmista Lappeenrannan ruokaravintoloista. Kuitenkin tutkimuksen yhteydessä Casanova sai myös hieman negatiivista palautetta.