Tytäryhtiösulautuminen tilitoimiston näkökulmasta
Helenius, Veera (2009)
Helenius, Veera
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256120
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tilitoimistossa tapahtuvaa asiakasyrityksen tytäryhtiösulautumista. Työn tarkoituksena oli tutkia tilitoimiston roolia ja vastuuta sulautumisprosessissa. Työn tuloksia voisi käyttää jatkossa tilitoimistossa tapahtuvissa vastaavissa tapauksissa, koska prosessin kulku käydään tutkimuksessa tarkasti läpi.
Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus. Tutkimuksen aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tilitoimistossa tapahtuvaa havainnointia. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin apuna esimerkiksi asiakasyritysten yhtiökokousten pöytäkirjoja ja muita prosessiin liittyviä dokumentteja.
Asiakasyrityksen tytäryhtiösulautuminen on paljon paperityötä ja aikaa vievä prosessi. Tilitoimistossa tehtiin kaikki sulautumiseen liittyvä paperityö, esimerkiksi sulautumissuunnitelma, patentti- ja rekisterihallituksen lomakkeiden täyttö, yhtiökokouksen pöytäkirjojen laatiminen, yritysten tilinpäätösten teko ja veroilmoitusten täyttö. Sulautuminen alkoi keväällä 2009 yritysten neuvotteluiden pohjalta ja sulautumisen täytäntöönpanon hakupäivä oli 31.10.2009, joten koko prosessi vei aikaa lähemmäs vuoden.
Sulautuvalle yhtiölle tehtiin heti täytäntöönpanopäivän jälkeen tilinpäätös, jonka jälkeen yhtiö purettiin. Sulautuvan yhtiön vahvistettu tase yhdistettiin vastaanottavan yrityksen taseeseen. Sulautumisen yhteydessä syntyi fuusiotappiota, joka kirjattiin vastaanottavan yhtiön omaan pääomaan.
Tilitoimiston vastuulla on sulautumisen onnistuminen, koska sulautumisessa on paljon erilaisia määräaikoja, joiden noudattamatta jättäminen johtaa sulautumisprosessin raukeamiseen. Tilitoimiston vastuulla on myös sulautumiseen liittyvien dokumenttien oikeanlaisuus ja osakeyhtiölain tuntemus, jotta tämänkaltainen yritysjärjestely onnistuu.
Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus. Tutkimuksen aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tilitoimistossa tapahtuvaa havainnointia. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin apuna esimerkiksi asiakasyritysten yhtiökokousten pöytäkirjoja ja muita prosessiin liittyviä dokumentteja.
Asiakasyrityksen tytäryhtiösulautuminen on paljon paperityötä ja aikaa vievä prosessi. Tilitoimistossa tehtiin kaikki sulautumiseen liittyvä paperityö, esimerkiksi sulautumissuunnitelma, patentti- ja rekisterihallituksen lomakkeiden täyttö, yhtiökokouksen pöytäkirjojen laatiminen, yritysten tilinpäätösten teko ja veroilmoitusten täyttö. Sulautuminen alkoi keväällä 2009 yritysten neuvotteluiden pohjalta ja sulautumisen täytäntöönpanon hakupäivä oli 31.10.2009, joten koko prosessi vei aikaa lähemmäs vuoden.
Sulautuvalle yhtiölle tehtiin heti täytäntöönpanopäivän jälkeen tilinpäätös, jonka jälkeen yhtiö purettiin. Sulautuvan yhtiön vahvistettu tase yhdistettiin vastaanottavan yrityksen taseeseen. Sulautumisen yhteydessä syntyi fuusiotappiota, joka kirjattiin vastaanottavan yhtiön omaan pääomaan.
Tilitoimiston vastuulla on sulautumisen onnistuminen, koska sulautumisessa on paljon erilaisia määräaikoja, joiden noudattamatta jättäminen johtaa sulautumisprosessin raukeamiseen. Tilitoimiston vastuulla on myös sulautumiseen liittyvien dokumenttien oikeanlaisuus ja osakeyhtiölain tuntemus, jotta tämänkaltainen yritysjärjestely onnistuu.