VUOROVAIKUTUSSUHTEEN KEHITTYMISEN TUKEMINEN SADUTUSMENETELMÄÄ KÄYTTÄEN : - kohderyhmänä kehitysvammaiset lapset
Tolvanen, Riikka (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tolvanen, Riikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka sadutus-menetelmä voi vaikuttaa kehitysvammaisten lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen kehitykseen. Siinä perehdyttiin kehitysvammaisen lapsen ja aikuisen sekä harjaantumisluokan vuorovaikutuksen kehittymiseen sadutus-menetelmää käyttäen.
Sadutus-menetelmän on todettu edistävän vuorovaikutuksellisia taitoja. Menetelmä on monipuolinen ja moniulotteinen tapa lähestyä lasta, nuorta ja aikuista. Sen avulla voidaan luoda uudenlaisia, luottamuksellisia ja turvallisia vuorovaikutussuhteita. Menetelmä mahdollistaa lapsilähtöisyyden ja se luo tilaisuuden lapsen aidolle kohtaamiselle, sillä menetelmä edellyttää ennen kaikkea halua aitoon kuunteluun. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sadutus-menetelmän, kehitysvammaisuuden ja vuorovaikutussuhteen kehittymisen teoriasta.
Kyseessä on kuvaileva tapaustutkimus, jossa saatu aineisto on laadullista. Tulosten tarkastelussa on käytetty lasten kertomia satuja, tutkijan sekä harjaantumisluokan aikuisten havaintoja, sosiometrista arviointia ja lasten ja aikuisten palautteita.
Tutkimustulosten mukaan sadutus-menetelmä on hyödyllinen ja potentiaalinen työväline kehitysvammaisten lasten kanssa toimittaessa. Tutkimus osoittaa sadutuksen mahdollistavan hyvän vuorovaikutussuhteen luomisen, mutta toisaalta tulokset kertovat, ettei vuorovaikutussuhteen luominen ole erityislasten kanssa aina helppoa. Kahden kesken toimiminen ja yhteiset hetket vahvistavat aikuisen ja lapsen välistä suhdetta ja sadutus-menetelmä luo tälle mahdollisuuden. Tutkimus todentaa, että jotkut lapset tarvitsevat enemmän aikaa oppiakseen ja omaksuakseen sadutusmenetelmän, mutta opittuaan sen lapselle voi avautua aivan uudenlainen, rikas satumaailma. Aikaisemmat tutkimukset ovat yhdenmukaisia saatujen tulosten kanssa.
Sadutus-menetelmän on todettu edistävän vuorovaikutuksellisia taitoja. Menetelmä on monipuolinen ja moniulotteinen tapa lähestyä lasta, nuorta ja aikuista. Sen avulla voidaan luoda uudenlaisia, luottamuksellisia ja turvallisia vuorovaikutussuhteita. Menetelmä mahdollistaa lapsilähtöisyyden ja se luo tilaisuuden lapsen aidolle kohtaamiselle, sillä menetelmä edellyttää ennen kaikkea halua aitoon kuunteluun. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sadutus-menetelmän, kehitysvammaisuuden ja vuorovaikutussuhteen kehittymisen teoriasta.
Kyseessä on kuvaileva tapaustutkimus, jossa saatu aineisto on laadullista. Tulosten tarkastelussa on käytetty lasten kertomia satuja, tutkijan sekä harjaantumisluokan aikuisten havaintoja, sosiometrista arviointia ja lasten ja aikuisten palautteita.
Tutkimustulosten mukaan sadutus-menetelmä on hyödyllinen ja potentiaalinen työväline kehitysvammaisten lasten kanssa toimittaessa. Tutkimus osoittaa sadutuksen mahdollistavan hyvän vuorovaikutussuhteen luomisen, mutta toisaalta tulokset kertovat, ettei vuorovaikutussuhteen luominen ole erityislasten kanssa aina helppoa. Kahden kesken toimiminen ja yhteiset hetket vahvistavat aikuisen ja lapsen välistä suhdetta ja sadutus-menetelmä luo tälle mahdollisuuden. Tutkimus todentaa, että jotkut lapset tarvitsevat enemmän aikaa oppiakseen ja omaksuakseen sadutusmenetelmän, mutta opittuaan sen lapselle voi avautua aivan uudenlainen, rikas satumaailma. Aikaisemmat tutkimukset ovat yhdenmukaisia saatujen tulosten kanssa.