Museo kasvattajana : taidemuseoiden pedagoginen toiminta
Garaguso, Jemima (2009)
Garaguso, Jemima
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246024
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön ensisijainen tavoite oli selvittää taidemuseoiden kasvatustoimintaa; tarkastella näitä toimintoja opetusministeriön antamassa kontektissa, ja löytää sellainen kehittämisalue taidekasvatustoiminnalle, että se voisi palvella sekä yleisön että yhteiskunnan tarpeita.
Keskeisinä tutkimuskysymyksiä oli, miten taidekasvatus näyttäytyy kulttuuripoliittisena ilmiönä; minkälaista museoiden yleinen toiminta on tämän päivän yhteiskunnassa; millainen rooli taidemuseolla on toimia kasvattajana, sekä minkälaista taidekasvatustoimintaa harjoitetaan EMMA –Espoon modernin taiteen museossa, Etelä-Karjalan taidemuseossa, Kuopion taidemuseossa sekä Turun taidemuseossa; miten opetusministeriön asettamat tietyt tavoitteet, joita ovat palvelujen kohtuuhintaisuus, saavutettavuus ja erikoisryhmien tarpeiden huomiointi, näkyvät valitsemieni museoiden toiminnoissa ja lopuksi, mikä voisi olla sellainen kehittämiskohde taidemuseoiden kasvatustoiminalle, että se vastaisi yhteiskunnan tarpeisiin.
Opinnäytetyö on tehty Argentiinasta käsin syksyllä 2009 ja olosuhteiden vuoksi tutkimusmenetelmänä on ollut esimerkiksi kirjoista ja internetistä löydetyn valmiin materiaalin tutkiminen ja analysointi pyrkimyksenä ymmärtää syvällisemmin taidemuseoiden taidekasvatustoimintaa, ja kuinka se liittyy yhteiskuntaan ja kulttuuripolitiikkaan.
Opinnäytetyön päätteeksi pohdin kehittämisideaa taidekasvatustoiminalle käyttäen viitekehyksenä yhteiskunnallista keskustelua taiteen kohottavasta ja tervehdyttävästä vaikutuksesta sekä fyysisesti että henkisesti, ja johtopäätöksenä ehdotan, että taidekasvatustoimintaa voidaan kehittää yhteistyössä sosiaali- ja terveyshuollon kanssa siten, että se edistää lasten mielenterveyttä ja - tasapainoa sekä hyvää itsetuntoa.
Keskeisinä tutkimuskysymyksiä oli, miten taidekasvatus näyttäytyy kulttuuripoliittisena ilmiönä; minkälaista museoiden yleinen toiminta on tämän päivän yhteiskunnassa; millainen rooli taidemuseolla on toimia kasvattajana, sekä minkälaista taidekasvatustoimintaa harjoitetaan EMMA –Espoon modernin taiteen museossa, Etelä-Karjalan taidemuseossa, Kuopion taidemuseossa sekä Turun taidemuseossa; miten opetusministeriön asettamat tietyt tavoitteet, joita ovat palvelujen kohtuuhintaisuus, saavutettavuus ja erikoisryhmien tarpeiden huomiointi, näkyvät valitsemieni museoiden toiminnoissa ja lopuksi, mikä voisi olla sellainen kehittämiskohde taidemuseoiden kasvatustoiminalle, että se vastaisi yhteiskunnan tarpeisiin.
Opinnäytetyö on tehty Argentiinasta käsin syksyllä 2009 ja olosuhteiden vuoksi tutkimusmenetelmänä on ollut esimerkiksi kirjoista ja internetistä löydetyn valmiin materiaalin tutkiminen ja analysointi pyrkimyksenä ymmärtää syvällisemmin taidemuseoiden taidekasvatustoimintaa, ja kuinka se liittyy yhteiskuntaan ja kulttuuripolitiikkaan.
Opinnäytetyön päätteeksi pohdin kehittämisideaa taidekasvatustoiminalle käyttäen viitekehyksenä yhteiskunnallista keskustelua taiteen kohottavasta ja tervehdyttävästä vaikutuksesta sekä fyysisesti että henkisesti, ja johtopäätöksenä ehdotan, että taidekasvatustoimintaa voidaan kehittää yhteistyössä sosiaali- ja terveyshuollon kanssa siten, että se edistää lasten mielenterveyttä ja - tasapainoa sekä hyvää itsetuntoa.