TOIMINTAMALLIN LUOMINEN KOTKAN MUSSALON KOULUSSA Toimintaviikko sosiaalisista taidoista ja suvaitsevaisuudesta alakouluille
Koskinen, Anu; Hirvonen, Kaisa (2009)
Koskinen, Anu
Hirvonen, Kaisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli alakouluille. Toimintamallilla pyritään vaikuttamaan oppilaiden sosiaalisten taitojen ja suvaitsevaisuuden parantumiseen. Lähestymistapa aiheeseen on toiminnallinen ja menetelmänä on käytetty toimintatutkimuksellista työotetta. Työelämänyhteistyökumppani Mussalon koulun kanssa
toteutettiin toimintaviikko syksyllä 2009, jonka pohjalta toimintamalli luotiin. Opinnäytetyö on osa Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa ja Etelä-Kymenlaakson kuntien
peruskouluissa toteuttamaa Lasten ja nuorten terveys- ja tapakasvatushanketta. 2000-luvun alusta alkaen on herätty huomaamaan kouluikäisten lasten ja nuorten henkinen
pahoinvointi. Oppilaiden huonoilla sosiaalisilla taidoilla ja empatiakyvyn puutteella on syyseuraussuhde häiriökäyttäytymiseen ja aggressiivisuuteen. Monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa suvaitsevaisuuskasvatuksella on suuri rooli koulukiusaamisen
ehkäisyssä. Kouluilla on kotien lisäksi merkittävä asema oppilaiden sosiaalisten taitojen ja suvaitsevaisuuden opettajina. Toimintaviikon avulla pystyttiin positiivisesti vaikuttamaan oppilaiden sosiaalisiin taitoihin
ja suvaitsevaisuuteen. Toimintaviikon jälkeen sosiaaliset kontaktit koulun yleisopetuksen ja erityisopetuksen oppilaiden välillä lisääntyivät. Erilaisuuden koki
hyvänä asiana kaksi kolmasosa tytöistä ja yli puolet pojista. Toimintamalli on hyvä apu esimerkiksi luokanopettajille sekä terveydenhoitajille sosiaalisia taitoja ja suvaitsevaisuutta
käsitellessä.
toteutettiin toimintaviikko syksyllä 2009, jonka pohjalta toimintamalli luotiin. Opinnäytetyö on osa Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa ja Etelä-Kymenlaakson kuntien
peruskouluissa toteuttamaa Lasten ja nuorten terveys- ja tapakasvatushanketta. 2000-luvun alusta alkaen on herätty huomaamaan kouluikäisten lasten ja nuorten henkinen
pahoinvointi. Oppilaiden huonoilla sosiaalisilla taidoilla ja empatiakyvyn puutteella on syyseuraussuhde häiriökäyttäytymiseen ja aggressiivisuuteen. Monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa suvaitsevaisuuskasvatuksella on suuri rooli koulukiusaamisen
ehkäisyssä. Kouluilla on kotien lisäksi merkittävä asema oppilaiden sosiaalisten taitojen ja suvaitsevaisuuden opettajina. Toimintaviikon avulla pystyttiin positiivisesti vaikuttamaan oppilaiden sosiaalisiin taitoihin
ja suvaitsevaisuuteen. Toimintaviikon jälkeen sosiaaliset kontaktit koulun yleisopetuksen ja erityisopetuksen oppilaiden välillä lisääntyivät. Erilaisuuden koki
hyvänä asiana kaksi kolmasosa tytöistä ja yli puolet pojista. Toimintamalli on hyvä apu esimerkiksi luokanopettajille sekä terveydenhoitajille sosiaalisia taitoja ja suvaitsevaisuutta
käsitellessä.