Lapsen musiikkiterapian eri osa-alueet - "musiikki alkaa siitä mihin sanat loppuvat"
Joensuu, Tuija (2009)
Joensuu, Tuija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus lapsista musiikkiterapian käyttäjinä. Tavoitteena oli selvittää, mitä musiikkiterapia on, ketkä hyötyvät musiikkiterapiasta ja miten musiikkiterapia vaikuttaa yksilön elä-mänlaatuun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus, jota voidaan hyödyntää hoitoalalla. Opinnäytetyö auttaa tulevia ja jo valmistuneita hoitoalan työntekijöitä ymmärtämään musiikkiterapian tuoman hyödyn yksilön elämälle. Kirjallisuuskat-sauksen avulla hoitoalalla työskentelevät pystyvät paremmin ohjaamaan asiakkai-taan tämänkaltaisen terapian piiriin.
Kirjallisuuskatsaus oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyöhön valittiin kuusi (n=6) tutkimusta, jotka käsittelivät alle 18-vuotiaita lapsia. Tutkimukset olivat sekä suomalaisia että kansainvälisiä ja ne oli tehty vuosina 1999-2009.
Tutkimustulokset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksista tehtiin yhteenveto, johtopäätökset ja ne kategorisoitiin. Tulokset osoittavat, että mu-siikkiterapia auttaa lapsia kehittämään vuorovaikutusta muiden kanssa ja lapsen oma toimintakyky kasvaa. Tuloksista käy ilmi, että lapsi-vanhempi -suhde kehittyy ja tunteita voidaan ilmaista paremmin kuin aiemmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkiterapia auttaa lasta monipuolisesti. Musiikkiterapia vaikuttaa lapsen fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja emotio-naaliseen osa-alueeseen positiivisesti. Musiikkiterapia myös kehittää lasta ja ko-hentaa lapsen elämänlaatua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus, jota voidaan hyödyntää hoitoalalla. Opinnäytetyö auttaa tulevia ja jo valmistuneita hoitoalan työntekijöitä ymmärtämään musiikkiterapian tuoman hyödyn yksilön elämälle. Kirjallisuuskat-sauksen avulla hoitoalalla työskentelevät pystyvät paremmin ohjaamaan asiakkai-taan tämänkaltaisen terapian piiriin.
Kirjallisuuskatsaus oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyöhön valittiin kuusi (n=6) tutkimusta, jotka käsittelivät alle 18-vuotiaita lapsia. Tutkimukset olivat sekä suomalaisia että kansainvälisiä ja ne oli tehty vuosina 1999-2009.
Tutkimustulokset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tuloksista tehtiin yhteenveto, johtopäätökset ja ne kategorisoitiin. Tulokset osoittavat, että mu-siikkiterapia auttaa lapsia kehittämään vuorovaikutusta muiden kanssa ja lapsen oma toimintakyky kasvaa. Tuloksista käy ilmi, että lapsi-vanhempi -suhde kehittyy ja tunteita voidaan ilmaista paremmin kuin aiemmin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkiterapia auttaa lasta monipuolisesti. Musiikkiterapia vaikuttaa lapsen fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja emotio-naaliseen osa-alueeseen positiivisesti. Musiikkiterapia myös kehittää lasta ja ko-hentaa lapsen elämänlaatua.