Yhdessä on hauskaa! : Musiikkileikkituokioita maahanmuuttajaäideille ja heidän lapsilleen varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseksi
Lyytikäinen, Tanja; Uysal, Mila (2009)
Lyytikäinen, Tanja
Uysal, Mila
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235901
Tiivistelmä
Lyytikäinen, Tanja & Uysal, Mila. Yhdessä on hauskaa! Musiikkileikkituokioita maa-hanmuuttajaäideille ja heidän lapsilleen varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseksi. Hel-sinki. syksy 2009, 99 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen produktio, joka oli osa tammikuussa 2009 käyn-nistänyttä Chili, tieto ja sosiaalinen integraatio työ- ja oppimisnäkyjen mahdollistajana Euroopan sosiaalirahaston rahoittama -hanketta, jota hallinnoi Helsingin sosiaaliviraston kehittämiskeskus. Työ koostuu raportista ja produktista. Produktion tarkoituksena oli tuottaa musiikkileikkituokioiden aineistoa, jota Chili-hankkeen tai muiden kotoutu-miskurssien ryhmänohjaajat voivat käyttää omassa työssään. Opinnäytetyö on luonteel-taan työelämälähtöinen ja sitä voi soveltaa eri yhteyksissä päiväkoti-ikäisten lastenryh-mien työskentelyssä, suomi toisena kielenä -kerhojen toiminnassa sekä leikkipuistojen äiti-lapsikerhojen toiminnassa.
Työn tavoitteena oli koota ja testata musiikkileikkituokioiden kautta materiaalipaketti, joka on tarkoitettu tukemaan maahanmuuttajaäitien ja heidän alle kolmevuotiaiden las-ten välistä varhaista vuorovaikutusta. Materiaali tutustuttaa äitejä ja lapsia laululeikkei-hin, jotka tukevat varhaista vuorovaikutusta. Toimintamme kautta perheillä on mahdol-lisuus luoda sosiaalista verkostoa ja näin helpottaa Suomeen kotoutumisprosessiaan Chili-hankkeen puitteissa. Opinnäytetyömme sisältää toimintavinkkejä ja ohjeita seit-semään noin 45 minuutin pituista musiikkileikkituokiota varten.
Työn teoreettinen osio liittyy produktion aihepiiriin. Teoriaosuudessa on avattu kotou-tumisen, maahanmuuttajaäidin ja varhaisen vuorovaikutuksen käsitteet sekä vertaissuh-teiden merkitys äiti-lapsisuhteen kehitykselle. Sen jälkeen käsitellään produktion pro-sessi, arviointi, luotettavuus ja eettisyys. Lopussa pohditaan tuokioiden onnistumista, asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja omaa ammatillista kasvua.
Materiaalipaketin toimivuutta testattiin 14.9–12.10.2009 välisenä aikana Chili-hankkeen tiloissa. Tuokioiden aikana käsinukketeatterin keinoin lauloimme, tanssimme ja lei-kimme. Palautetta kerättiin päiväkirjan, osallistuvan havainnoinnin, videoinnin ja äitien ryhmähaastattelun sekä kyselylomakkeiden avulla. Saatujen palautteiden pohjalta kehi-timme materiaalia edelleen. Tulokseksi saimme uudenlaisen äiti-lapsisuhdetta tukevan menetelmän, joka edistää maahanmuuttajien yhteiskuntaan sopeutumista. Opinnäytetyön keskeisenä johtopäätöksenä on noussut tuokioiden tarpeellisuus varhaisen vuoro-vaikutuksen tukemiseksi sekä Suomeen kotoutumisprosessin helpottamista. Materiaalia on mahdollista jatkossa kääntää eri kielille ja jakaa äideille kotikäyttöön.
Asiasanat: kotoutuminen, maahanmuuttajat, äidit, produktio, musiikkileikit, varhainen vuorovaikutus, sopeutuminen.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen produktio, joka oli osa tammikuussa 2009 käyn-nistänyttä Chili, tieto ja sosiaalinen integraatio työ- ja oppimisnäkyjen mahdollistajana Euroopan sosiaalirahaston rahoittama -hanketta, jota hallinnoi Helsingin sosiaaliviraston kehittämiskeskus. Työ koostuu raportista ja produktista. Produktion tarkoituksena oli tuottaa musiikkileikkituokioiden aineistoa, jota Chili-hankkeen tai muiden kotoutu-miskurssien ryhmänohjaajat voivat käyttää omassa työssään. Opinnäytetyö on luonteel-taan työelämälähtöinen ja sitä voi soveltaa eri yhteyksissä päiväkoti-ikäisten lastenryh-mien työskentelyssä, suomi toisena kielenä -kerhojen toiminnassa sekä leikkipuistojen äiti-lapsikerhojen toiminnassa.
Työn tavoitteena oli koota ja testata musiikkileikkituokioiden kautta materiaalipaketti, joka on tarkoitettu tukemaan maahanmuuttajaäitien ja heidän alle kolmevuotiaiden las-ten välistä varhaista vuorovaikutusta. Materiaali tutustuttaa äitejä ja lapsia laululeikkei-hin, jotka tukevat varhaista vuorovaikutusta. Toimintamme kautta perheillä on mahdol-lisuus luoda sosiaalista verkostoa ja näin helpottaa Suomeen kotoutumisprosessiaan Chili-hankkeen puitteissa. Opinnäytetyömme sisältää toimintavinkkejä ja ohjeita seit-semään noin 45 minuutin pituista musiikkileikkituokiota varten.
Työn teoreettinen osio liittyy produktion aihepiiriin. Teoriaosuudessa on avattu kotou-tumisen, maahanmuuttajaäidin ja varhaisen vuorovaikutuksen käsitteet sekä vertaissuh-teiden merkitys äiti-lapsisuhteen kehitykselle. Sen jälkeen käsitellään produktion pro-sessi, arviointi, luotettavuus ja eettisyys. Lopussa pohditaan tuokioiden onnistumista, asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja omaa ammatillista kasvua.
Materiaalipaketin toimivuutta testattiin 14.9–12.10.2009 välisenä aikana Chili-hankkeen tiloissa. Tuokioiden aikana käsinukketeatterin keinoin lauloimme, tanssimme ja lei-kimme. Palautetta kerättiin päiväkirjan, osallistuvan havainnoinnin, videoinnin ja äitien ryhmähaastattelun sekä kyselylomakkeiden avulla. Saatujen palautteiden pohjalta kehi-timme materiaalia edelleen. Tulokseksi saimme uudenlaisen äiti-lapsisuhdetta tukevan menetelmän, joka edistää maahanmuuttajien yhteiskuntaan sopeutumista. Opinnäytetyön keskeisenä johtopäätöksenä on noussut tuokioiden tarpeellisuus varhaisen vuoro-vaikutuksen tukemiseksi sekä Suomeen kotoutumisprosessin helpottamista. Materiaalia on mahdollista jatkossa kääntää eri kielille ja jakaa äideille kotikäyttöön.
Asiasanat: kotoutuminen, maahanmuuttajat, äidit, produktio, musiikkileikit, varhainen vuorovaikutus, sopeutuminen.