"Opitaan yhdessä" : Kolmen varhaiskasvatustiimin kehittyminen vuorovaikutuksen havainnoinnissa VKK-Metro-hankkeessa
Tenhunen, Virpi; Kivekäs, Jyrki; Mollberg, Anne (2009)
Tenhunen, Virpi
Kivekäs, Jyrki
Mollberg, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235850
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä Laurea- ammattikorkeakoulun, tutkimuspäiväkodin ja VKK- Metron kanssa, joka on pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikköhanke. VKK- Metro-hankeen tarkoituksena on vahvistaa ja luoda rakenteet varhaiskasvatuksen seudulliselle yhteistyölle ja kehittämiselle sekä käynnistää varhaiskasvatuksen kehittämisyksikön toiminta. Hankkeen tavoitteena on kehittää varhaiskasvatuksen dokumentointia ja arviointia sekä lisätä varhaiskasvatuksen tutkimustietoa. Kehittämisyksikkö hanke toteutetaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun kuntien, Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitoksen, ammattikorkeakoulujen ja sosiaalialan osaamiskeskus SOCCA:n kesken.
Opinnäytetyömme toteutettiin eräässä Vantaan kaupungin päiväkodissa, joka oli yksi tutkimuspäiväkodeista VKK- Metro-hankkeessa. Päiväkodin kehittämistehtävä hankkeessa oli vuorovaikutuksen havainnointi videoinnin avulla. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia päiväkodin kolmen varhaiskasvatustiimin kasvattajien kokemuksia videointi menetelmästä, heidän vuorovaikutuksen havainnointi- ja arviointiosaamisen kehittymisestä sekä heidän kokemuksiaan hankkeeseen osallistumisesta.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin työntekijää, päiväkodin johtajaa sekä hankkeenohjaajaa. Haastattelut toteutettiin ryhmäteemahaastatteluina ja aineiston analysoimme teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat videon olevan erittäin hyvä väline havainnointiin. Videoinnista oli hyötyä lasten ja oman vuorovaikutuksen sekä toiminnan havainnointiin. Videointi mahdollistaa tilanteiden jälkikäteen tarkastelun ja antaa mahdollisuuden havainnoida kaikkia tilanteeseen osallistujia. Videoilta on mahdollista nähdä enemmän asioita, kuin mitä kasvattaja tilanteessa ollessaan pystyy havainnoimaan.
Tulosten perusteella työntekijät kehittyivät ammatillisessa havainnoinnissa ja arvioinnissa hankkeen aikana. Koulutuksista saatu teoriatieto sekä yhteiset hanketapaamiset kehittivät työntekijöiden ammatillista osaamista vuorovaikutuksen havainnoinnissa. Työntekijät oppivat kiinnittämään enemmän huomiota vuorovaikutukseen, etenkin lasten ei-kielellisen vuorovaikutuksen havainnointi ja arviointi lisääntyi. Tiimin yhteinen videoiden analysointi lisäsi ja syvensi keskustelua lapsista ja ryhmän toiminnasta.
Tutkimuksesta voidaan päätellä hankkeen onnistuneen kokonaisuudessaan hyvin. Työntekijät kokivat hankkeen olleen kokonaisvaltainen oppimiskokemus ja hanke oli antanut enemmän kuin he osasivat odottaa. Työntekijöiden, päiväkodin johtajan ja hankkeen ohjaajan haastatteluista nousi esille tyytyväisyys hankkeen etenemiseen ja lopputulokseen. Kaikki osapuolet kokivat hankkeen hyödyllisenä, sillä se vastasi päiväkodin olemassa olevaan tarpeeseen.
Opinnäytetyömme toteutettiin eräässä Vantaan kaupungin päiväkodissa, joka oli yksi tutkimuspäiväkodeista VKK- Metro-hankkeessa. Päiväkodin kehittämistehtävä hankkeessa oli vuorovaikutuksen havainnointi videoinnin avulla. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia päiväkodin kolmen varhaiskasvatustiimin kasvattajien kokemuksia videointi menetelmästä, heidän vuorovaikutuksen havainnointi- ja arviointiosaamisen kehittymisestä sekä heidän kokemuksiaan hankkeeseen osallistumisesta.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin työntekijää, päiväkodin johtajaa sekä hankkeenohjaajaa. Haastattelut toteutettiin ryhmäteemahaastatteluina ja aineiston analysoimme teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat videon olevan erittäin hyvä väline havainnointiin. Videoinnista oli hyötyä lasten ja oman vuorovaikutuksen sekä toiminnan havainnointiin. Videointi mahdollistaa tilanteiden jälkikäteen tarkastelun ja antaa mahdollisuuden havainnoida kaikkia tilanteeseen osallistujia. Videoilta on mahdollista nähdä enemmän asioita, kuin mitä kasvattaja tilanteessa ollessaan pystyy havainnoimaan.
Tulosten perusteella työntekijät kehittyivät ammatillisessa havainnoinnissa ja arvioinnissa hankkeen aikana. Koulutuksista saatu teoriatieto sekä yhteiset hanketapaamiset kehittivät työntekijöiden ammatillista osaamista vuorovaikutuksen havainnoinnissa. Työntekijät oppivat kiinnittämään enemmän huomiota vuorovaikutukseen, etenkin lasten ei-kielellisen vuorovaikutuksen havainnointi ja arviointi lisääntyi. Tiimin yhteinen videoiden analysointi lisäsi ja syvensi keskustelua lapsista ja ryhmän toiminnasta.
Tutkimuksesta voidaan päätellä hankkeen onnistuneen kokonaisuudessaan hyvin. Työntekijät kokivat hankkeen olleen kokonaisvaltainen oppimiskokemus ja hanke oli antanut enemmän kuin he osasivat odottaa. Työntekijöiden, päiväkodin johtajan ja hankkeen ohjaajan haastatteluista nousi esille tyytyväisyys hankkeen etenemiseen ja lopputulokseen. Kaikki osapuolet kokivat hankkeen hyödyllisenä, sillä se vastasi päiväkodin olemassa olevaan tarpeeseen.