Kuvien käytön merkitys tukitoimena päivähoidon pienryhmätoiminnassa
Korpela, Minna; Kangasniemi, Nina (2009)
Korpela, Minna
Kangasniemi, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235843
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tutkia kuvien käyttöä ja niiden merkitystä 5-6-vuotiaiden lasten pienryhmätoiminnassa. Lapset opettelivat uuden laulun, toisessa ryhmässä oli apuna kuvat ja toisessa ei. Tarkoituksena oli tutkia onko ryhmien välisiä eroavaisuuksia. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli myös päivähoidon henkilökunnan jatkotoimenpiteet kuvien suhteen.
Tämä on kvalitatiivisin menetelmin tehty tutkimus ja se toteutettiin Vantaalaisessa kunnallisessa päiväkodissa. Päiväkodin toiveena oli saada konkreettista apua kielen kehityksen tukemiseen. Tutkimusryhmissä oli yhteensä kymmenen lasta, viisi molemmissa. Lapset jaettiin ryhmiin sattumanvaraisesti. Lasten vanhemmilta pyydettiin kirjallinen lupa lapsen osallistumisesta tutkimukseen. Tutkimuksen materiaali kerättiin kahdeksalla toimintakerralla videohavainnoinnin avulla. Haastattelimme lisäksi päiväkodin henkilökuntaa teemahaastattelun avulla käyttämästämme materiaalista. Havainnointimateriaali sekä haastattelu analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan ryhmässä, jossa kuvat olivat käytössä, lapset oppivat laulun helpommin ja keskittyivät paremmin. Kuvallisessa ryhmässä lapset myös istuivat koko tuokion paikoillaan eivätkä liikkuneet läheskään yhtä paljon, kuin ryhmässä, jossa kuvia ei ollut. Kuvallisessa ryhmässä lapset olivat innostuneita laulamaan laulua ja pitivät kuvista.
Päivähoidon edustajat pitivät materiaalia inspiroivana ja todella hyödyllisenä. Heidän mielestään kuvat olivat todella hyvät ja niiden käyttö oli lapsia tukevaa. Kuvia käytettäessä lapset huomioidaan yksilöllisemmin ja ryhmätilanne on rauhallisempi. Päivähoidon henkilökunta on vakuuttunut kuvien käytön hyödyllisyydestä oppimistilanteissa.
Tämä on kvalitatiivisin menetelmin tehty tutkimus ja se toteutettiin Vantaalaisessa kunnallisessa päiväkodissa. Päiväkodin toiveena oli saada konkreettista apua kielen kehityksen tukemiseen. Tutkimusryhmissä oli yhteensä kymmenen lasta, viisi molemmissa. Lapset jaettiin ryhmiin sattumanvaraisesti. Lasten vanhemmilta pyydettiin kirjallinen lupa lapsen osallistumisesta tutkimukseen. Tutkimuksen materiaali kerättiin kahdeksalla toimintakerralla videohavainnoinnin avulla. Haastattelimme lisäksi päiväkodin henkilökuntaa teemahaastattelun avulla käyttämästämme materiaalista. Havainnointimateriaali sekä haastattelu analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan ryhmässä, jossa kuvat olivat käytössä, lapset oppivat laulun helpommin ja keskittyivät paremmin. Kuvallisessa ryhmässä lapset myös istuivat koko tuokion paikoillaan eivätkä liikkuneet läheskään yhtä paljon, kuin ryhmässä, jossa kuvia ei ollut. Kuvallisessa ryhmässä lapset olivat innostuneita laulamaan laulua ja pitivät kuvista.
Päivähoidon edustajat pitivät materiaalia inspiroivana ja todella hyödyllisenä. Heidän mielestään kuvat olivat todella hyvät ja niiden käyttö oli lapsia tukevaa. Kuvia käytettäessä lapset huomioidaan yksilöllisemmin ja ryhmätilanne on rauhallisempi. Päivähoidon henkilökunta on vakuuttunut kuvien käytön hyödyllisyydestä oppimistilanteissa.