T-Tuotepaketit : vakuutustuotepakettien muotoilu ja jakelu
Ikonen, Heikki (2009)
Ikonen, Heikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on vakuutustuotepakettien muotoilu ja jakelu. Finanssi-toimialan toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi 2000-luvulla monikanavaistumisen myötä. Puhelin- ja verkkoasiointi korvaa monelta osin henkilökohtaista palvelua. Samanaikaisesti vakuutustuotteiden markkinat trivialisoituvat, vakuutuksia voi hankkia mm. ostaessaan silmälasit. Vakuutukset eivät ole profiililtaan kuluttajien high-interest -tuote. Tuotekehitykseen, markkinointiin ja jakeluun etsitään aktiivisesti uusia ratkaisuja. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa yrityksen käyttöön tietoa immateriaalituotteiden tuotemuotoilusta ja kehittää olemassa olevia ja uusia tuote- ja palvelukonsepteja tunnistamalla ne keinot ja ratkaisut joilla tuotteista ja palveluista tehdään asiakkaille helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä. Opinnäytetyössä kerron palveluympäristöjen muutoksista ja kuvaan T-hetki vakuutusmyymälän syntyä. Teen johtopäätöksiä muotoilijan roolista palveluyrityksessä ja kuvaan vakuutustuotepakettien jalkauttamista myymäläympäristöön. Uusien tuotepakettien kehittämistä varten toteutin käyttäjätutkimuksen olemassa olevista tuotteista niiden käyttöympäristössä. Vastaajien mukaan pakkausformaatti vastaa tuotelupausta: vakuutusasiat on tehty ymmärrettävämmiksi. Opinnäytetyön produktio on opastavan ostamisen konsepti ja prototyyppi uudesta nuorille suunnatusta vakuutustuotepaketista, jonka voi hankkia ruokakaupasta tai kioskilta. Konsepti vastaa tuotekehityshankkeen tavoitteita, joita ovat mm. vakuuttamattomien kohderyhmien tavoittelu uusissa jakelukanavissa. Vakuutustuotepaketti sisältää kolme tai useampia vakuutuksia ja se on hinnoiteltu kilpailukykyisesti. Suunnittelussa on otettu huomioon palvelupolku asiakkaan näkökulmasta. Tuote-paketti lanseerataan v. 2010.