Tulospalkkiojärjestelmä Blue Service Partners Oy:ssä
Toikka, Tanja (2009)
Toikka, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225802
Tiivistelmä
Palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmien rooli sekä käsitykset palkitsemisesta ovat vaihdelleet historian saatossa. Palkitsemalla on perinteisesti pyritty houkuttelemaan taloon halutunlaista henkilöstöä, saamaan heidät pysymään talossa ja moti-voimaan heitä hyviin työsuorituksiin. Palkitseminen onkin tehokkain käytettävissä oleva väline viestittää henkilöstölle organisaation tärkeitä tavoitteita ja arvoja. Yksinkertaisimillaan palkitseminen on sitä, että työntekijä antaa työpanoksensa, osaamisensa ja ideansa yrityksen käyttöön, jos hän näkee voivansa saada vastineeksi riittävän taloudellisen tai henkisen palkkion.
Tulospalkkauksesta alettiin maassamme puhua jo 1970-luvun loppupuolella, jol-loin koko tulosjohtamisideologia alkoi yleistyä. Ajatukset ja mallit tulivat pääasiassa Yhdysvalloista. Vielä 1980–1990 lukujen vaihteessa tulospalkkaus oli maas-samme vähäistä. Tulospalkkauksen käyttö on voimakkaasti lisääntynyt 1990-luvun alusta, erityisesti teollisuudessa. Teollisuudessa tulospalkkioita sai 1980- luvun puolivälissä vain 5 prosenttia toimihenkilöistä, mutta vuonna 2001 jo reilusti yli 60 prosenttia. Tulospalkkaus onkin osoittautunut merkittäväksi johtamisen ja toiminnan ohjaamisen välineeksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa tulospalkkiojärjestelmä Blue Service Partners Oy:lle. Organisaatiossa tuli tarve palkitsemisjärjestelmälle, kun omista-jayhtiö lanseerasi omansa henkilöstölleen. Tulospalkkausjärjestelmän haluttiin tukevan liiketoimintaa ja kannustavan henkilöstöä parempiin työsuorituksiin sekä saada henkilöstö pysymään yrityksen palveluksessa. Tulospalkkiojärjestelmän oli tarkoitus olla läpinäkyvä, oikeudenmukainen sekä myös helposti tulkittava.
Tulospalkkauksesta alettiin maassamme puhua jo 1970-luvun loppupuolella, jol-loin koko tulosjohtamisideologia alkoi yleistyä. Ajatukset ja mallit tulivat pääasiassa Yhdysvalloista. Vielä 1980–1990 lukujen vaihteessa tulospalkkaus oli maas-samme vähäistä. Tulospalkkauksen käyttö on voimakkaasti lisääntynyt 1990-luvun alusta, erityisesti teollisuudessa. Teollisuudessa tulospalkkioita sai 1980- luvun puolivälissä vain 5 prosenttia toimihenkilöistä, mutta vuonna 2001 jo reilusti yli 60 prosenttia. Tulospalkkaus onkin osoittautunut merkittäväksi johtamisen ja toiminnan ohjaamisen välineeksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa tulospalkkiojärjestelmä Blue Service Partners Oy:lle. Organisaatiossa tuli tarve palkitsemisjärjestelmälle, kun omista-jayhtiö lanseerasi omansa henkilöstölleen. Tulospalkkausjärjestelmän haluttiin tukevan liiketoimintaa ja kannustavan henkilöstöä parempiin työsuorituksiin sekä saada henkilöstö pysymään yrityksen palveluksessa. Tulospalkkiojärjestelmän oli tarkoitus olla läpinäkyvä, oikeudenmukainen sekä myös helposti tulkittava.