Lapsi ja nuori tuen tarpeessa? : Täydennyskoulutuspäivä 21.4.2009
Kiviniemi, Elina; Mård, Sanna (2009)
Kiviniemi, Elina
Mård, Sanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225801
Tiivistelmä
Yhteiskunnallisella tasolla lasten ja nuorten pahoinvointi on herättänyt keskustelua. Kasvattajat joutuvat painimaan monenlaisten sosiaalisten ongelmien parissa. Kasvatustyössä vaaditaan vahvaa vuorovaikutusosaamista. Yleinen keskustelu lasten ja nuorten hyvinvoinnin puutteesta, mm. koulutragedioiden ohella kertoo, kuinka paljon kasvattajat tarvitsevat tukea.
Projektiopinnäytetyö on kaksiosainen. Raportti on projektin prosessin ja koulutuspäivän järjestämisen kuvaamista sekä selontekoa projektin tuloksista. Tavoitteena oli oppia käytännön kautta projektin hallintaa, ymmärtää sen prosessia sekä eri vaiheisiin kuuluvia riippuvuussuhteita. Lisäksi tavoitteena on harjaannuttaa verkostotyötaitoja.
Täydennyskoulutuspäivän luentojen tavoitteena oli lisätä tietoutta lasten ja nuorten tukemisesta, kun perheessä on psykososiaalisia vaikeuksia sekä tarjota käytännön työvälineitä auttamiseen. Vaikeuksilla tarkoitetaan vanhempien tai muun perheen jäsenten mielenterveys- tai päihdeongelmia ja muita sosiaalisia vaikeuksia, joista seuraa lasten ja nuorten kaltoinkohtelua ja huolenpidon laiminlyöntiä. On tärkeää, että kasvattajilla kehittyy kyky nähdä oireet ja tunnusmerkit muuttuvassa käytöksessä. Täydennyskoulutuksen kohderyhmänä oli opetus- ja kasvatusalan, varhaiskasvatuksen sekä kasvatus- ja perheneuvolan ammattilaiset sekä muut perheen, lasten ja nuorten parissa työskentelevät.
Koulutuksen tavoitteemme oli, että koulutus kasvattaa ammattilaisten yhteistä ymmärrystä perheen vastoinkäymisistä lapsen näkökulmasta ja lisätä rohkeutta ottaa puheeksi huolia lapsen kanssa sekä antavan lisäpontta kasvattajien väliselle yhteistyölle ja tätä kautta edesauttavan ammattilaisten työssä jaksamista. Halusimme korostaa sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusosaamisen merkitystä yhteisön voimavarana sosiaalipedagogiikan kautta.
Projektiopinnäytetyö on kaksiosainen. Raportti on projektin prosessin ja koulutuspäivän järjestämisen kuvaamista sekä selontekoa projektin tuloksista. Tavoitteena oli oppia käytännön kautta projektin hallintaa, ymmärtää sen prosessia sekä eri vaiheisiin kuuluvia riippuvuussuhteita. Lisäksi tavoitteena on harjaannuttaa verkostotyötaitoja.
Täydennyskoulutuspäivän luentojen tavoitteena oli lisätä tietoutta lasten ja nuorten tukemisesta, kun perheessä on psykososiaalisia vaikeuksia sekä tarjota käytännön työvälineitä auttamiseen. Vaikeuksilla tarkoitetaan vanhempien tai muun perheen jäsenten mielenterveys- tai päihdeongelmia ja muita sosiaalisia vaikeuksia, joista seuraa lasten ja nuorten kaltoinkohtelua ja huolenpidon laiminlyöntiä. On tärkeää, että kasvattajilla kehittyy kyky nähdä oireet ja tunnusmerkit muuttuvassa käytöksessä. Täydennyskoulutuksen kohderyhmänä oli opetus- ja kasvatusalan, varhaiskasvatuksen sekä kasvatus- ja perheneuvolan ammattilaiset sekä muut perheen, lasten ja nuorten parissa työskentelevät.
Koulutuksen tavoitteemme oli, että koulutus kasvattaa ammattilaisten yhteistä ymmärrystä perheen vastoinkäymisistä lapsen näkökulmasta ja lisätä rohkeutta ottaa puheeksi huolia lapsen kanssa sekä antavan lisäpontta kasvattajien väliselle yhteistyölle ja tätä kautta edesauttavan ammattilaisten työssä jaksamista. Halusimme korostaa sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusosaamisen merkitystä yhteisön voimavarana sosiaalipedagogiikan kautta.