”Teijän pitäis opettaa toi kaikille, et miten te niinku toimitte toss” – Ratkaisukeskeinen ristiriitatilanteiden selvittely toimintatapana Hakunilan koulussa
Pihlaja-Murto, Jaana-Birgitta; Saponja, Jovana (2009)
Pihlaja-Murto, Jaana-Birgitta
Saponja, Jovana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215793
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida Hakunilan koulussa oppilaiden välisten ristiriitatilanteiden selvittämiseen käytettyä toimintatapaa. Lähestyimme aihetta sosionomin näkökulmasta ja valitsimme ratkaisukeskeisen näkökulman aiheen käsittelyyn. Lähtökohtanamme oli tuoda nuorten mielipiteet ja ajatukset esille.
Viitekehys muodostuu kolmesta teemasta. Ensimmäinen teema on nuoren kasvu ja kehitys. Toisen teeman aiheena on koulu nuoren kasvuympäristönä. Viimeiseksi teemaksi valitsimme varsinaisen ristiriitojen ratkaisemisen koulussa. Toteutimme opinnäytetyön tutkivan osuuden kuulemalla nuorten kokemuksia ja mielipiteitä käyttämästämme menetelmästä. Haastattelimme oppilaita, jotka ovat osallistuneet käyttämäämme menetelmään oppilaiden välisten ristiriitatilanteiden selvittelyssä.
Haastattelutulosten mukaan käyttämämme toimintatapa soveltuu yläkoulu ikäisille nuorille hieman muokattuna. Ratkaisukeskeinen toimintatapa oli nuorten mielestä hyvä ja toimiva vaihtoehto ristiriitatilanteiden selvittelyssä.
Mielestämme ristiriitatilanteiden selvittelyyn tarkoitettu toimintatapa kuuluisi olla käytössä jokaisessa koulussa. Ristiriitatilanteet ovat yleisiä nuoren elämässä. Parhaimmillaan ristiriitatilanteet voivat olla oppimisen ja kehityksen edistäjiä, jos haasteelliset tilanteet osataan ratkaista rakentavasti. Toivomme tämän opinnäytetyön avulla saavamme muitakin kouluja pohtimaan omia toimintatapojaan nuorten näkökulmasta. Heitä vartenhan koulut ovat olemassa.
Viitekehys muodostuu kolmesta teemasta. Ensimmäinen teema on nuoren kasvu ja kehitys. Toisen teeman aiheena on koulu nuoren kasvuympäristönä. Viimeiseksi teemaksi valitsimme varsinaisen ristiriitojen ratkaisemisen koulussa. Toteutimme opinnäytetyön tutkivan osuuden kuulemalla nuorten kokemuksia ja mielipiteitä käyttämästämme menetelmästä. Haastattelimme oppilaita, jotka ovat osallistuneet käyttämäämme menetelmään oppilaiden välisten ristiriitatilanteiden selvittelyssä.
Haastattelutulosten mukaan käyttämämme toimintatapa soveltuu yläkoulu ikäisille nuorille hieman muokattuna. Ratkaisukeskeinen toimintatapa oli nuorten mielestä hyvä ja toimiva vaihtoehto ristiriitatilanteiden selvittelyssä.
Mielestämme ristiriitatilanteiden selvittelyyn tarkoitettu toimintatapa kuuluisi olla käytössä jokaisessa koulussa. Ristiriitatilanteet ovat yleisiä nuoren elämässä. Parhaimmillaan ristiriitatilanteet voivat olla oppimisen ja kehityksen edistäjiä, jos haasteelliset tilanteet osataan ratkaista rakentavasti. Toivomme tämän opinnäytetyön avulla saavamme muitakin kouluja pohtimaan omia toimintatapojaan nuorten näkökulmasta. Heitä vartenhan koulut ovat olemassa.