Hevostoimintaa päihdekuntoutujien arjessa
Toivanen, Marjut (2009)
Toivanen, Marjut
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205762
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää hevosen kanssa tapahtuvaa toimintaa Ridasjärven päihdehoitokeskuksen päihdekuntoutujille sosiaalipedagogista viitekehystä hyödyntäen. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä hevosen kanssa tapahtuva yhteistyö tuo päihdekuntoutujan arkeen ja mikä sen merkitys oli kohderyhmän toiminnassa. Sosiaalipedagogisesta näkökulmasta katsottuna hevosen kanssa järjestetyn yhteistyön tarkoituksena oli luoda yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta sekä ryhmäytymistä. Työn kohderyhmäksi valikoitui Ridasjärven päihdehoitokeskuksessa toteutettavan OTE-hankkeen asiakkaat.
Hevosen kanssa tapahtuva yhteistyö toteutui ajanjaksolla 5.9.2008 - 18.11.2008. Toimintaa oli 8 viikon ajan viikoittain ja viimeinen kerta oli 18.11.2008, jolloin osa ryhmän jäsenistä tuli intervallijaksolle. Hevostoiminta tapahtui Ridasjärven päihdehoitokeskuksen piha-alueella, paitsi viimeinen kerta, jolloin kohderyhmä pääsi käymään talliympäristössä. Aineistonkeruumenetelminä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä ryhmähaastattelua. Osallistuvaa havainnointia toteutettiin kohderyhmän omiin ryhmiin osallistumalla sekä hevostoiminnan aikana. Haastattelu toteutettiin 10.9.2008 sekä 10.10.2008 ryhmätapaamisten yhteydessä.
Hevostoiminta toi päihdekuntoutujien arkeen vaihtelua. Sen koettiin olevan erilaista ja uutta. Joillekin ryhmän jäsenille yhteistyö hevosen kanssa toi mieleen muistoja lapsuudesta, joitakin se auttoi pääsemään ylitse hevospelosta. Yhdelle ryhmän jäsenelle se toi piristystä arkeen. Monet ryhmän jäsenistä olivat ensimmäistä kertaa hevosen selässä ja saivat uusia kokemuksia. Sosiaalipedagoginen näkökulma tuli esiin ryhmän välisessä vuorovaikutuksessa sekä yhteisöllisyydessä. Hevostoiminta lisäsi ryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutusta ja edisti ryhmäytymistä.
Tärkeää oli, että koko ryhmä osallistui toimintaan vaikka kaikki eivät olisi olleet kosketuksissa hevosen kanssa, näin kokemuksesta tuli ryhmälle yhteinen ja sen jakaminen ryhmän kesken loi yhteisöllisyyttä. Tärkeäksi havaittiin myös se, että ryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutusta ei havainnoitu pelkästään hevosen kanssa tapahtuneen yhteistyön aikana, vaan myös muiden ryhmän kesken järjestettyjen tapaamisten aikana. Näin ollen havaintoja saatiin kerättyä laajasti koko OTE-jakson ajan.
Hevosen kanssa tapahtuva yhteistyö toteutui ajanjaksolla 5.9.2008 - 18.11.2008. Toimintaa oli 8 viikon ajan viikoittain ja viimeinen kerta oli 18.11.2008, jolloin osa ryhmän jäsenistä tuli intervallijaksolle. Hevostoiminta tapahtui Ridasjärven päihdehoitokeskuksen piha-alueella, paitsi viimeinen kerta, jolloin kohderyhmä pääsi käymään talliympäristössä. Aineistonkeruumenetelminä työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä ryhmähaastattelua. Osallistuvaa havainnointia toteutettiin kohderyhmän omiin ryhmiin osallistumalla sekä hevostoiminnan aikana. Haastattelu toteutettiin 10.9.2008 sekä 10.10.2008 ryhmätapaamisten yhteydessä.
Hevostoiminta toi päihdekuntoutujien arkeen vaihtelua. Sen koettiin olevan erilaista ja uutta. Joillekin ryhmän jäsenille yhteistyö hevosen kanssa toi mieleen muistoja lapsuudesta, joitakin se auttoi pääsemään ylitse hevospelosta. Yhdelle ryhmän jäsenelle se toi piristystä arkeen. Monet ryhmän jäsenistä olivat ensimmäistä kertaa hevosen selässä ja saivat uusia kokemuksia. Sosiaalipedagoginen näkökulma tuli esiin ryhmän välisessä vuorovaikutuksessa sekä yhteisöllisyydessä. Hevostoiminta lisäsi ryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutusta ja edisti ryhmäytymistä.
Tärkeää oli, että koko ryhmä osallistui toimintaan vaikka kaikki eivät olisi olleet kosketuksissa hevosen kanssa, näin kokemuksesta tuli ryhmälle yhteinen ja sen jakaminen ryhmän kesken loi yhteisöllisyyttä. Tärkeäksi havaittiin myös se, että ryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutusta ei havainnoitu pelkästään hevosen kanssa tapahtuneen yhteistyön aikana, vaan myös muiden ryhmän kesken järjestettyjen tapaamisten aikana. Näin ollen havaintoja saatiin kerättyä laajasti koko OTE-jakson ajan.