Visit Tammiranta Project
Lonka, Kati (2009)
Lonka, Kati
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205747
Tiivistelmä
Visit Tammiranta yrityssuunnitelma on tehty kartoittamaan maaseutumatkailuyrityksen perustamispotentiaalia Korialla, kaakkoissuomessa. Suunnitelmassa on pyritty ottamaan huomioon ensisijaiset ja olennaisimmat asiat, jotka uuden matkailuyrittäjän tulisi huomioida suunnitellessaan maaseutumatkailuyrityksen perustamista. Yritysideana oli tarjota tyypillisiä suomalaisia vapaa-ajan elämyksiä ulkomaisille asiakkaille.
Visit Tammiranta-projektin tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, mitä uuden maaseutumatkailuyrittäjän tulisi tietää ja ottaa huomioon perustaessaan matkailualanyritystä. Muutamia yllätyksiä ilmaantui projektin työstön aikana. Erityisesti mielenkiintoista oli huomata, että maaseutumatkailupalvelujen promoaminen kansainvälisille asiakkaille on vielä lapsenkengissä.
Visit Tammiranta yrityssuunnitelmaan on kerätty olennaisia tietoja niistä asioista mitä uuden yrittäjän on tehtävä perustaessaan yritystä. Samoin on otettu huomioon matkailualanyrityksen erityistekijät esimerkiksi kalastuksen- ja metsästyksen luvanvaraisuudesta. Matkailun Edistämiskeskuksen hyvää ja monipuolista tilastotietokantaa on käytetty monipuolisesti hyväksi tämän yrityssuunnitelman laatimiseen.
Tämän yrityssuunnitelman päätarkoitus on osoittaa, että maaseutumatkailuyrityksen perustaminen ei loppujenlopuksi ole kovinkaan vaikeaa. Olennaisin tekijä menestymiselle on markkinointi. Kansainvälinen markkinointi on haasteellista, koska sen kulut ovat varsin suuret verrattuna pienten maaseutuyrittäjien budjetteihin. Samoin kansainvälinen markkinointi useimmiten edellyttää kohtuullista ammattitaitoa, jottei markkinointiin uhratut varat häviä ammattitaidottomiin käsiin ja peruspalveluntuottaja jää edelleenkin ilman kallisarvoisia kansainvälisiä asiakkaitaan. Tämän yrityssuunnitelman tarkoituksena on antaa suuntaviivat TAMMAS ry:lle, siitä miten perustaa ja viedä eteenpäin maaseutumatkailuyritys, Visit Tammiranta, jonka palveluja kansainväliset asiakkaat voivat käyttää.
Visit Tammiranta-projektin tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, mitä uuden maaseutumatkailuyrittäjän tulisi tietää ja ottaa huomioon perustaessaan matkailualanyritystä. Muutamia yllätyksiä ilmaantui projektin työstön aikana. Erityisesti mielenkiintoista oli huomata, että maaseutumatkailupalvelujen promoaminen kansainvälisille asiakkaille on vielä lapsenkengissä.
Visit Tammiranta yrityssuunnitelmaan on kerätty olennaisia tietoja niistä asioista mitä uuden yrittäjän on tehtävä perustaessaan yritystä. Samoin on otettu huomioon matkailualanyrityksen erityistekijät esimerkiksi kalastuksen- ja metsästyksen luvanvaraisuudesta. Matkailun Edistämiskeskuksen hyvää ja monipuolista tilastotietokantaa on käytetty monipuolisesti hyväksi tämän yrityssuunnitelman laatimiseen.
Tämän yrityssuunnitelman päätarkoitus on osoittaa, että maaseutumatkailuyrityksen perustaminen ei loppujenlopuksi ole kovinkaan vaikeaa. Olennaisin tekijä menestymiselle on markkinointi. Kansainvälinen markkinointi on haasteellista, koska sen kulut ovat varsin suuret verrattuna pienten maaseutuyrittäjien budjetteihin. Samoin kansainvälinen markkinointi useimmiten edellyttää kohtuullista ammattitaitoa, jottei markkinointiin uhratut varat häviä ammattitaidottomiin käsiin ja peruspalveluntuottaja jää edelleenkin ilman kallisarvoisia kansainvälisiä asiakkaitaan. Tämän yrityssuunnitelman tarkoituksena on antaa suuntaviivat TAMMAS ry:lle, siitä miten perustaa ja viedä eteenpäin maaseutumatkailuyritys, Visit Tammiranta, jonka palveluja kansainväliset asiakkaat voivat käyttää.