Kieliteknologia, mitä se on? - Opetusmateriaalia Kymenlaakson ammattikorkeakoululle
Kosonen, Maija (2009)
Kosonen, Maija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195716
Tiivistelmä
Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa käynnistyy toista kertaa johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma. Tässä uudessa koulutusohjelmassa kieleen ja kulttuuriin suuntautuneet opiskelijat opiskelevat suuntautumisopinnoissaan kurssin kieliteknologiasta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opetusmateriaalia Kymenlaakson ammattikorkeakoulun käyttöön. Tarkoitus on lisäksi selvittää, mitä hyötyä kieliteknologian opiskelusta on kielten ja kulttuurin opiskelijoille, sekä mikä merkitys kieliteknologialla on työelämässä.
Menetelmänä työn tarkoitusten saavuttamiseksi keskityttiin työssä asioihin, joiden katsottiin olevan merkityksellisiä työn tarkoitusten kannalta. Tämän johdosta työssä keskityttiin kieliteknologian perusteihin, kieliteknologiaan Suomessa ja maailmalla sekä kieliteknologian sovelluksiin. Lisäksi tarkasteltiin kuinka kieliteknologia liittyy työelämään sekä kuinka Euroopan unioni käyttää kieliteknologiaa omassa toiminnassaan. Työn teoriassa käytettiin lähteenä lähinnä kieliteknologian tutkijoiden materiaalia, joka lisää tiedon luotettavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja koko työ toimii tietopakettina kieliteknologian perusteista. Teoriaosuuden lisäksi työtä havainnollistaa PowerPoint-esitys. PowerPoint-esityksessä käydään läpi teoriaosan tärkeimpiä asioita. PowerPoint-esityksen tarkoitus on olla selkeä ja kiinnostava. Tarkoituksen saavuttamiseksi dioissa käydään läpi teoriaosan tärkeimpiä asioita, ja diojen ulkoasuun on kiinnitetty huomiota. Työ toteutettiin sopivaksi opetuskäyttöön, ja näkökulmassa otettiin huomioon se, että esitys on suunnattu kielten ja kulttuurin opiskelijoille.
Tuloksena saatiin työstä tiivis esitettävä tietopaketti kieliteknologian perusteista. Työtä voidaan käyttää välineenä tutustua kieliteknologiaan myös muille aiheeseen aiem-min tutustumattomille. Todettiin myös että kieliteknologialla on kasvava merkitys kansainvälistyvässä työelämässä. Kielten ja kulttuurin opiskelijoille on hyötyä kieliteknologian opiskelusta valmistuttuaan ja kansainvälisessä työympäristössä työskennellessään.
Menetelmänä työn tarkoitusten saavuttamiseksi keskityttiin työssä asioihin, joiden katsottiin olevan merkityksellisiä työn tarkoitusten kannalta. Tämän johdosta työssä keskityttiin kieliteknologian perusteihin, kieliteknologiaan Suomessa ja maailmalla sekä kieliteknologian sovelluksiin. Lisäksi tarkasteltiin kuinka kieliteknologia liittyy työelämään sekä kuinka Euroopan unioni käyttää kieliteknologiaa omassa toiminnassaan. Työn teoriassa käytettiin lähteenä lähinnä kieliteknologian tutkijoiden materiaalia, joka lisää tiedon luotettavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja koko työ toimii tietopakettina kieliteknologian perusteista. Teoriaosuuden lisäksi työtä havainnollistaa PowerPoint-esitys. PowerPoint-esityksessä käydään läpi teoriaosan tärkeimpiä asioita. PowerPoint-esityksen tarkoitus on olla selkeä ja kiinnostava. Tarkoituksen saavuttamiseksi dioissa käydään läpi teoriaosan tärkeimpiä asioita, ja diojen ulkoasuun on kiinnitetty huomiota. Työ toteutettiin sopivaksi opetuskäyttöön, ja näkökulmassa otettiin huomioon se, että esitys on suunnattu kielten ja kulttuurin opiskelijoille.
Tuloksena saatiin työstä tiivis esitettävä tietopaketti kieliteknologian perusteista. Työtä voidaan käyttää välineenä tutustua kieliteknologiaan myös muille aiheeseen aiem-min tutustumattomille. Todettiin myös että kieliteknologialla on kasvava merkitys kansainvälistyvässä työelämässä. Kielten ja kulttuurin opiskelijoille on hyötyä kieliteknologian opiskelusta valmistuttuaan ja kansainvälisessä työympäristössä työskennellessään.