Vaarallisten aineiden rautatiekuljetukset Venäjän ja Suomen välillä
Jauhiainen, Susanna (2009)
Jauhiainen, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195713
Tiivistelmä
Kansainvälinen kuljetusliikenne on lisääntynyt, ja Suomen rautatieliikenne koostuu pääasiassa Venäjän tuontikuljetuksista, jotka suoritetaan lähes aina venäläisellä kalustolla. Vaarallisia aineita tuodaan eniten Venäjältä ja kolmansista maista transitokuljetuksena Kymenlaakson satamiin ja Porvoon öljyjalostamoon.
Kuljetusketju muodostuu usein eri maista, minkä vuoksi on todella tärkeää, että kaikilla on yhteiset säännökset ja ohjeet. Vaarallisten aineiden säännöksillä pyritään vähentämään kuljetukseen liittyviä riskejä. Teoriaosa käsittelee vaarallisten aineiden luokittelua, pakkaamista, vastuunjakoa sekä yleisiä vaatimuksia rautatiekuljetuksissa.
Suomen ja Venäjän rautatiekuljetuksissa noudatetaan Suomen ja Neuvostoliiton rautatiekuljetussopimuksen (SopS 1/ 1948) vaarallisten aineiden kuljetusta koskevan liitteen nro 8 mukaisia määräyksiä. Tutkimusosa käsittelee Suomen ja Venäjän välistä sopimusta. Tutkimus osoittaa, että Suomen ja Venäjän välinen sopimus on hyvin vanha ja siinä on merkittäviä eroja VAK- sopimuksen kanssa, mutta itse sopimus ei aiheuta kuljetuksissa niinkään ongelmia, ja sopimusta uusitaan parhaillaan.
Lisäksi olen vieraillut Porvoon öljyjalostamolla, jossa aiheeseen sain lisätukimusta venäläisistä vaunuista. Niiden kunto ei vastaa useinkaan vaadittuja kriteereitä, minkä vuoksi palautuksia on toistuvasti. Vaunujen palautus aiheuttaa Suomen puolella fyysistä työtä, sekä paperityötä ja asiakkaat joutuvat joskus odottamaan melko pitkään, koska vaunut lähetetään takaisin, mikäli havaitaan vikoja tai puutteita. Tutkimuksesta käy myös ilmi, miten vaunujen kunto on parantunut viimeisten kymmenen vuoden aikana ja mitkä asiat ovat siihen johtaneet.
Tutkimuksessa käytetty materiaali on kerätty luotettavista lähteistä. Lähteinä on käytetty vaarallisten aineiden parissa työskentelevien asiantuntijoiden haastatteluja sekä kirjallista materiaalia.
Kuljetusketju muodostuu usein eri maista, minkä vuoksi on todella tärkeää, että kaikilla on yhteiset säännökset ja ohjeet. Vaarallisten aineiden säännöksillä pyritään vähentämään kuljetukseen liittyviä riskejä. Teoriaosa käsittelee vaarallisten aineiden luokittelua, pakkaamista, vastuunjakoa sekä yleisiä vaatimuksia rautatiekuljetuksissa.
Suomen ja Venäjän rautatiekuljetuksissa noudatetaan Suomen ja Neuvostoliiton rautatiekuljetussopimuksen (SopS 1/ 1948) vaarallisten aineiden kuljetusta koskevan liitteen nro 8 mukaisia määräyksiä. Tutkimusosa käsittelee Suomen ja Venäjän välistä sopimusta. Tutkimus osoittaa, että Suomen ja Venäjän välinen sopimus on hyvin vanha ja siinä on merkittäviä eroja VAK- sopimuksen kanssa, mutta itse sopimus ei aiheuta kuljetuksissa niinkään ongelmia, ja sopimusta uusitaan parhaillaan.
Lisäksi olen vieraillut Porvoon öljyjalostamolla, jossa aiheeseen sain lisätukimusta venäläisistä vaunuista. Niiden kunto ei vastaa useinkaan vaadittuja kriteereitä, minkä vuoksi palautuksia on toistuvasti. Vaunujen palautus aiheuttaa Suomen puolella fyysistä työtä, sekä paperityötä ja asiakkaat joutuvat joskus odottamaan melko pitkään, koska vaunut lähetetään takaisin, mikäli havaitaan vikoja tai puutteita. Tutkimuksesta käy myös ilmi, miten vaunujen kunto on parantunut viimeisten kymmenen vuoden aikana ja mitkä asiat ovat siihen johtaneet.
Tutkimuksessa käytetty materiaali on kerätty luotettavista lähteistä. Lähteinä on käytetty vaarallisten aineiden parissa työskentelevien asiantuntijoiden haastatteluja sekä kirjallista materiaalia.