Asiakaskeskeinen fysioterapia : Kirjallisuuskatsaus
Kallio, Suvi (2009)
Kallio, Suvi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195705
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää asiakaskeskeisyys – termin sisältöä ja merkityksiä fysioterapiassa, ja laajemmin kuntoutuksessa kirjallisuuskatsauksen muodossa. Asiakaskeskeisyyttä pidetään tärkeänä arvona fysioterapiassa ja kuntoutuksessa laadun takaajana. Kuitenkaan asiakaskeskeisyyden sisältö ja toteutuskeinot eivät ole yksiselitteisiä.
Kuntoutuksen piirissä asiakaskeskeisyyden merkitystä on tutkittu jonkin verran, mutta fysioterapiaa koskevaa aineistoa on vähän. Aineisto koostuu pääosin ulkomaisesta tutkimuksesta.
Asiakaskeskeisyys - käsite on muotoutunut ajan saatossa, ja se sisältää ainakin seuraavat näkökulmat: yksilön autonomian, tasa-arvoisuuden, ihmisen kokonaisvaltaisuuden ja yksilölliseen ympäristön näkökulman. Lisäksi asiakaskeskeisyys liittyy inhimillisiin perusarvoihin kuten eettisyyteen. Kriittisimmissä näkökulmissa asiakaskeskeisyyttä ei haluttu nostaa hoito - ja kuntoutustyötä ohjaavaksi tekijäksi, vaan se nähtiin suurena haasteena.
Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin asiakkaan ja asiantuntijan välistä suhdetta. Fysioterapiassa ja kuntoutuksessa asiakas ja asiantuntija kohtaavat toinen toisensa sekä bio - psyko - että sosiaalisella tasolla. Asiakaskeskeisyyden korostuksen myötä painotetaan asiakkaan ja asiantuntijan välistä tasa-arvoisuutta sekä yhteistyötä. Näitä edesauttavat hyvät fysioterapeutin kommunikointitaidot, myötätunto ja empatia sekä oppimista ja pedagogista prosessia edistävä spontaani dialogi. Asiakaskeskeisyyden toteutumisen haasteina ovat kuntoutuksen perinteiset ajattelu–ja toimintamallit sekä terapeutin huonot kommunikaatio- ja yhteistyötaidot. Lisäksi lait ja asetukset sekä taloudelliset tehokkuusvaatimukset luovat haasteelliset toimintarajat kuntoutustoiminnalle.
Koulutusta tulee kehittää asiakaskeskeisyyttä edistäväksi. Terveys- ja kuntoutusalalla toimivilta työntekijöiltä puuttuu valmiuksia ottaa mukaan asiakas tasa-arvoiseksi toimijaksi ja päättäjäksi omaan kuntoutukseensa.
Kuntoutuksen piirissä asiakaskeskeisyyden merkitystä on tutkittu jonkin verran, mutta fysioterapiaa koskevaa aineistoa on vähän. Aineisto koostuu pääosin ulkomaisesta tutkimuksesta.
Asiakaskeskeisyys - käsite on muotoutunut ajan saatossa, ja se sisältää ainakin seuraavat näkökulmat: yksilön autonomian, tasa-arvoisuuden, ihmisen kokonaisvaltaisuuden ja yksilölliseen ympäristön näkökulman. Lisäksi asiakaskeskeisyys liittyy inhimillisiin perusarvoihin kuten eettisyyteen. Kriittisimmissä näkökulmissa asiakaskeskeisyyttä ei haluttu nostaa hoito - ja kuntoutustyötä ohjaavaksi tekijäksi, vaan se nähtiin suurena haasteena.
Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin asiakkaan ja asiantuntijan välistä suhdetta. Fysioterapiassa ja kuntoutuksessa asiakas ja asiantuntija kohtaavat toinen toisensa sekä bio - psyko - että sosiaalisella tasolla. Asiakaskeskeisyyden korostuksen myötä painotetaan asiakkaan ja asiantuntijan välistä tasa-arvoisuutta sekä yhteistyötä. Näitä edesauttavat hyvät fysioterapeutin kommunikointitaidot, myötätunto ja empatia sekä oppimista ja pedagogista prosessia edistävä spontaani dialogi. Asiakaskeskeisyyden toteutumisen haasteina ovat kuntoutuksen perinteiset ajattelu–ja toimintamallit sekä terapeutin huonot kommunikaatio- ja yhteistyötaidot. Lisäksi lait ja asetukset sekä taloudelliset tehokkuusvaatimukset luovat haasteelliset toimintarajat kuntoutustoiminnalle.
Koulutusta tulee kehittää asiakaskeskeisyyttä edistäväksi. Terveys- ja kuntoutusalalla toimivilta työntekijöiltä puuttuu valmiuksia ottaa mukaan asiakas tasa-arvoiseksi toimijaksi ja päättäjäksi omaan kuntoutukseensa.