Apuvälinetyytyväisyys : Quest 2.0-kyselyn toteuttaminen Etelä-Savon sairaanhoitopiirissä
Korhonen, Tero; Koppelomäki, Elisa; Viljanen, Kaisu (2009)
Korhonen, Tero
Koppelomäki, Elisa
Viljanen, Kaisu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida The Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology (QUEST 2.0) -apuvälinetyytyväisyysmittarin soveltuvuutta Etelä-Savon sairaanhoitopiirin apuvälineyksikön käyttöön asiakastyytyväisyyden tutkimisessa. Tarkoituksena oli luoda apuvälineyksikön työntekijöille käytäntömalli mittarin käyttöön ja apuvälinetyytyväisyyden arviointiin. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä koskien Ideal –merkkistä rollaattoria ja apuvälinepalveluita.
QUEST 2.0 on mittari, jolla arvioidaan apuvälineen käyttäjän tyytyväisyyttä laitteeseen sekä siihen liittyvään palveluun. Mittari koostuu kahdestatoista tyytyväisyyden osatekijää mittaavasta kysymyksestä. Tyytyväisyyskysely toteutettiin mittarin avulla postikyselynä 99:lle rollaattorin käyttäjälle Etelä-Savon sairaanhoitopiirin alueella. Vastausprosentiksi kyselyssä saatiin 71.7 %. 71 vastauksesta tutkimuksessa voitiin ottaa huomioon 51 vastausta. Syyt hylkäämiseen olivat vertailukelvottomuus liian vähäisten vastausten määrän vuoksi ja luvan kieltäminen vastausten lähettämiseen Terveyden ja hyvinvoinnin liittoon (THL).
Tutkimustulokset osoittavat, että rollaattorien käyttäjien tutkimusjoukko oli pääasiassa hyvin tyytyväinen. Tuloksissa ilmenee käyttäjien tyytyväisyys ja tyytymättömyys mittarin eri osa-alueiden kysymyksissä sekä kehittämisehdotukset Etelä-Savon sairaanhoitopiirille.
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri sai tutkimuksessa arvokasta tietoa rollaattorien käyttäjien tyytyväisyydestä apuvälineeseensä sekä apuvälinepalveluihin. Tätä tietoa voi hyödyntää jatkossa rollaattorien hankintasopimuksia tehdessä. Sairaanhoitopiiri sai myös selkeän toimintamallin, jolla toteuttaa Quest 2.0-kyselyä jatkossa.
QUEST 2.0 on mittari, jolla arvioidaan apuvälineen käyttäjän tyytyväisyyttä laitteeseen sekä siihen liittyvään palveluun. Mittari koostuu kahdestatoista tyytyväisyyden osatekijää mittaavasta kysymyksestä. Tyytyväisyyskysely toteutettiin mittarin avulla postikyselynä 99:lle rollaattorin käyttäjälle Etelä-Savon sairaanhoitopiirin alueella. Vastausprosentiksi kyselyssä saatiin 71.7 %. 71 vastauksesta tutkimuksessa voitiin ottaa huomioon 51 vastausta. Syyt hylkäämiseen olivat vertailukelvottomuus liian vähäisten vastausten määrän vuoksi ja luvan kieltäminen vastausten lähettämiseen Terveyden ja hyvinvoinnin liittoon (THL).
Tutkimustulokset osoittavat, että rollaattorien käyttäjien tutkimusjoukko oli pääasiassa hyvin tyytyväinen. Tuloksissa ilmenee käyttäjien tyytyväisyys ja tyytymättömyys mittarin eri osa-alueiden kysymyksissä sekä kehittämisehdotukset Etelä-Savon sairaanhoitopiirille.
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri sai tutkimuksessa arvokasta tietoa rollaattorien käyttäjien tyytyväisyydestä apuvälineeseensä sekä apuvälinepalveluihin. Tätä tietoa voi hyödyntää jatkossa rollaattorien hankintasopimuksia tehdessä. Sairaanhoitopiiri sai myös selkeän toimintamallin, jolla toteuttaa Quest 2.0-kyselyä jatkossa.