Tulevaisuuden asiakas - nuorten kuluttajuutta ohjaavat arvot
Pynnönen, Laura (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195658
Tiivistelmä
Tämän päivän nuoret kuluttajat ovat tulevaisuuden asiakkaita. Kuluttamista ohjaavat median ja yhteiskunnan ohella nuorten omat arvot ja arvostukset. Ympäröivän yhteiskunnan ja maailman globaalit trendit vaikuttavat kuluttamiseen samoin kuin koko ajan kehittyvä teknologia. Tässä opinnäytetyössä pohditaan kuluttamiseen vaikuttavia tekijöitä nyky-yhteiskunnassa ja selvitetään, millainen on tämän päivän nuori kuluttaja. Kuluttaminen identiteetin rakentamisena sekä virtuaalitodellisuuden ja sosiaalisen median merkityksen kasvu vaikuttavat nuoren kuluttamiseen samoin kuin eettisen, ekologisen ja tiedostavan kuluttajuuden trendit.
Opinnäytetyö syntyi alun perin HAAGA-HELIAn Tulevaisuusfoorumia ”Tunne tulevaisuu-den asiakkaasi” varten. Empiirinen aineisto koottiin kyselyn avulla (n=100) helmi-tammikuussa 2009 Helsingin keskustassa sekä Helsingissä Pasilassa. Kysely ”Testaa millainen kuluttaja olet” selvitti vastaajien kulutuskäyttäytymistä ja arvoja strukturoidun profiilikyselyn avulla. Kyselyn pohjalta nuoret kuluttajat ovat esteetikkoja, yhteisöllisiä, eettisiä sekä säästäväisiä kuluttajia. Teknologiaorientoituneisuus oli yllättävän vähäistä eikä kovin moni paljastunut kyselyssä shoppailijaksi. Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien aktiivisuutta sosiaalisen median käytössä sekä virtuaali-identiteetin vahvuutta. Vastaajista kolme neljäsosaa kuului Facebook- tai Twitter-palveluun, mutta ei kokenut virtuaali-identiteettiään tärkeäksi. Tutkimusnäkökulmina olivat myös ekologisuuden ja säästäväisyyden suhde sekä estetiikan arvo suhteessa kuluttamiseen. Esteetikot eivät ole kyselyn perusteella sen enempää taipuvaisia shoppaajiksi kuin säästäväisiksikään. Ekologiset naiskuluttajat ovat kyselyn mukaan myös säästäväisiä
Yleistettävien johtopäätösten sijaan työ toimii yhtenä keskustelun avauksena kulutuskulttuurimme kestävyydestä ja eettisyydestä. Opinnäytetyössä pohditaan myös teknologian ja virtuaalimaailman asettamia haasteita yksityisyyden suojalle ja immateriaalioikeuksille.
Opinnäytetyö syntyi alun perin HAAGA-HELIAn Tulevaisuusfoorumia ”Tunne tulevaisuu-den asiakkaasi” varten. Empiirinen aineisto koottiin kyselyn avulla (n=100) helmi-tammikuussa 2009 Helsingin keskustassa sekä Helsingissä Pasilassa. Kysely ”Testaa millainen kuluttaja olet” selvitti vastaajien kulutuskäyttäytymistä ja arvoja strukturoidun profiilikyselyn avulla. Kyselyn pohjalta nuoret kuluttajat ovat esteetikkoja, yhteisöllisiä, eettisiä sekä säästäväisiä kuluttajia. Teknologiaorientoituneisuus oli yllättävän vähäistä eikä kovin moni paljastunut kyselyssä shoppailijaksi. Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien aktiivisuutta sosiaalisen median käytössä sekä virtuaali-identiteetin vahvuutta. Vastaajista kolme neljäsosaa kuului Facebook- tai Twitter-palveluun, mutta ei kokenut virtuaali-identiteettiään tärkeäksi. Tutkimusnäkökulmina olivat myös ekologisuuden ja säästäväisyyden suhde sekä estetiikan arvo suhteessa kuluttamiseen. Esteetikot eivät ole kyselyn perusteella sen enempää taipuvaisia shoppaajiksi kuin säästäväisiksikään. Ekologiset naiskuluttajat ovat kyselyn mukaan myös säästäväisiä
Yleistettävien johtopäätösten sijaan työ toimii yhtenä keskustelun avauksena kulutuskulttuurimme kestävyydestä ja eettisyydestä. Opinnäytetyössä pohditaan myös teknologian ja virtuaalimaailman asettamia haasteita yksityisyyden suojalle ja immateriaalioikeuksille.