Opiskelumotivaatiota vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä
Heiskanen, Sini (2009)
Heiskanen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175517
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Leppävaaran tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoiden opiskelumotivaatiota. Tarkoituksena on selvittää opiskelumotivaatiota vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Opiskelumotivaatiota on tarkasteltu tässä opinnäytetyössä Ruohotien(2002b) ja Viitalan (2004) esittämän työmotivaatioteorian pohjalta. Opiskelun voidaan ajatella olevan opiskelijan työtä ja tästä näkökulmasta olen muokannut työmotivaatioteorian opiskeluun sopivaksi. Opiskelumotivaation kokonaisuutta on lähdetty tarkastelemaan persoonallisuuden,opintojen sisällön ja saavutusten sekä opiskeluympäristön näkökulmista. Opiskelumotivaatiota
vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä tarkastellaan myös sisäisen ja ulkoisen motivaation näkökulmista Herzbergin (1954) motivaatioteoriaan liittyen.
Opinnäytetyöni lähtökohtana on ollut Laureassa vuonna 2007 alkanut Opintojen mitoitus ja kuormittavuus –hanke, jossa on selvitetty opiskelijoiden ajankäyttöä ja opintojen kuormittavuuden kokemuksia. Näiden tulosten selittämiseksi ja jatkoksi olen halunnut selvittää opiskelijoiden
opiskelumotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelumotivaatiota ei ole aiemmin tutkittu Laureassa.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla loppukeväällä 2009 Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteen opiskelijoilta. Tutkimuksen kohderyhmäksi valitsin tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijat, joista haastattelin 11 opiskelijaa.
Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla muokkaamani opiskelumotivaatioteorian teemoja mukaillen. Opiskelumotivaation kokonaisuudesta nousseita opiskelumotivaatiota vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä on analysoitu Herzbergin (1954) motivaatioteorian pohjalta. Opiskelijoiden opiskelumotivaatiota vahvistavat tekijät rakentuvat pääasiassa mielenkiintoon, henkilökohtaiseen kasvuun ja tutkinnon suorittamiseen liittyvistä osa-alueista, myös opiskelukaverit ja alan arvostus on mainittu opiskelumotivaatiota lisäävinä tekijöinä. Opiskelijat näkevät
tietojenkäsittelyn tulevaisuuden alana, jatkuvasti kehittyvänä ja monipuolisena. Opiskelumotivaatiota
heikentävinä tekijöinä voidaan mainita eräälainen tavoitteellisuuden puute, epätietoisuus ja selkeys tehtäviin ja opintojen järjestelyyn liittyen sekä opiskelijoiden ristiriitaisten tavoitteiden esiin nouseminen ryhmätöiden yhteydessä.
Tämän opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia ja kertovat Leppävaaran tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoiden opiskelumotivaation kokonaisuudesta ja
opiskelumotivaatiota vahvistavista ja heikentävistä tekijöistä. Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää koulutuksen kehittämistyössä.
vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä tarkastellaan myös sisäisen ja ulkoisen motivaation näkökulmista Herzbergin (1954) motivaatioteoriaan liittyen.
Opinnäytetyöni lähtökohtana on ollut Laureassa vuonna 2007 alkanut Opintojen mitoitus ja kuormittavuus –hanke, jossa on selvitetty opiskelijoiden ajankäyttöä ja opintojen kuormittavuuden kokemuksia. Näiden tulosten selittämiseksi ja jatkoksi olen halunnut selvittää opiskelijoiden
opiskelumotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelumotivaatiota ei ole aiemmin tutkittu Laureassa.
Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla loppukeväällä 2009 Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteen opiskelijoilta. Tutkimuksen kohderyhmäksi valitsin tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijat, joista haastattelin 11 opiskelijaa.
Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla muokkaamani opiskelumotivaatioteorian teemoja mukaillen. Opiskelumotivaation kokonaisuudesta nousseita opiskelumotivaatiota vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä on analysoitu Herzbergin (1954) motivaatioteorian pohjalta. Opiskelijoiden opiskelumotivaatiota vahvistavat tekijät rakentuvat pääasiassa mielenkiintoon, henkilökohtaiseen kasvuun ja tutkinnon suorittamiseen liittyvistä osa-alueista, myös opiskelukaverit ja alan arvostus on mainittu opiskelumotivaatiota lisäävinä tekijöinä. Opiskelijat näkevät
tietojenkäsittelyn tulevaisuuden alana, jatkuvasti kehittyvänä ja monipuolisena. Opiskelumotivaatiota
heikentävinä tekijöinä voidaan mainita eräälainen tavoitteellisuuden puute, epätietoisuus ja selkeys tehtäviin ja opintojen järjestelyyn liittyen sekä opiskelijoiden ristiriitaisten tavoitteiden esiin nouseminen ryhmätöiden yhteydessä.
Tämän opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia ja kertovat Leppävaaran tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoiden opiskelumotivaation kokonaisuudesta ja
opiskelumotivaatiota vahvistavista ja heikentävistä tekijöistä. Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää koulutuksen kehittämistyössä.