Elektronisten audiotiedostojen jakaminen ja sähköiset verkkokaupat
Virtanen, Ville (2009)
Virtanen, Ville
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165512
Tiivistelmä
Musiikkimedia on muuttumassa verkkopalveluiksi. Musiikin siirtyessä internetiin, on hyvä syy tutkia, millaisilla ratkaisuilla musiikkia on mahdollista kuluttaa lähtien erilaisista tiedostomuodoista ja päätyen valmiisiin sovelluksiin, kuten Spotify ja eri musiikkikaupat. Musiikkia myydessä tai esitettäessä tarvitsee olla myös perillä tekijänoikeuksista. Aihe on mielenkiintoinen, sillä musiikkiala on murroksen edessä, eikä uusia toimintamalleja ole tutkittu paljoakaan.
Tarkoituksena oli tutustuttaa lukijat uusiin tapoihin musiikin hankkimiseksi kuunneltavaksi ja kertoa yksinkertaisesti eri tiedostomuotojen käyttötarkoituksista. Eräs tavoite oli näyttää, miten helppoa laittomien tiedostojen lataaminen internetistä oli ja korreloida sitä viitekehystä tekijänoikeuksiin.
Tutkimusmetodina käytettiin kirjoituspöytätutkimusta, sekä tekijän omia tietoja ja kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Metodit valittiin siksi, että tietyistä aiheista oli jo olemassa olevaa tietoa ja tekijän tietoja käytettiin tukemaan, täydentämään ja kritisoimaan lähdemateriaalien tietoja.
Asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin, mikä johtui hyvistä lähdemateriaaleista. Musiikkimedia käy pitkitystaistelua musiikin kokonaan verkkoon siirtymisen edestä. Siinä on toistaiseksi onnistuttu, sillä verkossa myytävä musiikki on vielä marginaalista. Verkkomedioiden ja -kauppojen on hyvä tutustua tekijänoikeuskorvauksien periaatteisiin, ettei toiminta kaadu niihin. Tekijänoikeusmaksujen vuoksi ilmaisista musiikkipalveluista ei tule pitkäaikaisia.
Tarkoituksena oli tutustuttaa lukijat uusiin tapoihin musiikin hankkimiseksi kuunneltavaksi ja kertoa yksinkertaisesti eri tiedostomuotojen käyttötarkoituksista. Eräs tavoite oli näyttää, miten helppoa laittomien tiedostojen lataaminen internetistä oli ja korreloida sitä viitekehystä tekijänoikeuksiin.
Tutkimusmetodina käytettiin kirjoituspöytätutkimusta, sekä tekijän omia tietoja ja kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Metodit valittiin siksi, että tietyistä aiheista oli jo olemassa olevaa tietoa ja tekijän tietoja käytettiin tukemaan, täydentämään ja kritisoimaan lähdemateriaalien tietoja.
Asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin, mikä johtui hyvistä lähdemateriaaleista. Musiikkimedia käy pitkitystaistelua musiikin kokonaan verkkoon siirtymisen edestä. Siinä on toistaiseksi onnistuttu, sillä verkossa myytävä musiikki on vielä marginaalista. Verkkomedioiden ja -kauppojen on hyvä tutustua tekijänoikeuskorvauksien periaatteisiin, ettei toiminta kaadu niihin. Tekijänoikeusmaksujen vuoksi ilmaisista musiikkipalveluista ei tule pitkäaikaisia.