Matemaattis-luonnontieteellisen virtuaalioppimisympäristön toteutus
Rönnberg, Ossi (2009)
Rönnberg, Ossi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115362
Tiivistelmä
Työn aiheena oli toteuttaa aloittaville opiskelijoille matemaattisia taitoja harjoittava virtuaalioppimisympäristö, jota voitaisiin käyttää Internetin välityksellä myös koulujen ulkopuolelta. Virtuaalioppimisympäristö haluttiin kohdentaa erityisesti opiskelijoille, jotka eivät läpäise ammattikorkeakoulun tasokoetta riittävällä pistemäärällä. Ympäristön tarkoituksena ei ole myöskään ollut syrjäyttää perinteistä lähiopetusta, vaan tulla sen rinnalle parantamaan opetuksen tasoa.
Virtuaalioppimisympäristö (MATO) on toteutettu yhdistelemällä multimediadokumenteissa tunnetuksi tullutta Flash-tekniikkaa perinteisempiin Internet-sivujen ohjelmointikieliin, kuten PHP. Nämä tekniikat valittiin, koska ne ovat maailmalla suuresti käytössä ja hyvin laajalti tuettuja eri ympäristöissä. Oma osuuteni virtuaalioppimisympäristöstä sisälsi ylläpitotyökalujen toteutuksen ja tietokannan määrittelyn.
Ympäristöä kokeiltiin ensimmäisen kerran opiskelijoiden käytössä vuoden 2008 syksyllä. Kaksi opiskelijaryhmää käytti perinteisen opetuksen ohella MATO-ohjelmistoa ja suoritti erilaisia interaktiivisia tehtäviä ja harjoituksia sen kautta. Molemmille ryhmille tehtiin kurssin päätteeksi kysely, jonka mukaan suurin osa opiskelijoista oli sitä mieltä, että ympäristöstä oli selkeästi hyötyä opiskelussa.
Virtuaalioppimisympäristö (MATO) on toteutettu yhdistelemällä multimediadokumenteissa tunnetuksi tullutta Flash-tekniikkaa perinteisempiin Internet-sivujen ohjelmointikieliin, kuten PHP. Nämä tekniikat valittiin, koska ne ovat maailmalla suuresti käytössä ja hyvin laajalti tuettuja eri ympäristöissä. Oma osuuteni virtuaalioppimisympäristöstä sisälsi ylläpitotyökalujen toteutuksen ja tietokannan määrittelyn.
Ympäristöä kokeiltiin ensimmäisen kerran opiskelijoiden käytössä vuoden 2008 syksyllä. Kaksi opiskelijaryhmää käytti perinteisen opetuksen ohella MATO-ohjelmistoa ja suoritti erilaisia interaktiivisia tehtäviä ja harjoituksia sen kautta. Molemmille ryhmille tehtiin kurssin päätteeksi kysely, jonka mukaan suurin osa opiskelijoista oli sitä mieltä, että ympäristöstä oli selkeästi hyötyä opiskelussa.