"Kuinka paljon parempi paikka maailma voisikaan olla jos ketään ei kiusattaisi" : yhdeksännen luokan oppilaiden kokemuksia ja näkemyksiä koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
Kauppinen, Henna (2009)
Kauppinen, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115359
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yhdeksännen luokan oppilaiden kokemuksia ja näkemyksiä koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta. Lisäksi kartoitetaan sitä, millaista kiusaamista on tapahtunut ja miten siihen on puututtu, vai onko siihen puututtu lainkaan. Aineisto kerättiin kirjoitelmina syyskuussa 2009 ja tutkimukseen osallistui erään lahtelaisen koulun yhdeksännen luokan oppilaita, yhteensä 14 oppilasta. Saatuja tuloksia ei pyritä yleistämään, vaan ne kertovat yhden koululuokan oppilaiden kokemuksista ja näkemyksistä.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään koulukiusaamisen taustaa ja määrittelyä sekä sitä, miten siihen tulisi puuttua ja miten sitä voitaisiin ennaltaehkäistä interventiomenetelmän avulla. Puuttumista tarkastellaan koulu-, luokka- ja yksilötasolla.
Tutkimustuloksista selviää, että kiusaaminen oli jokaiselle luokan oppilaalle jollain tapaa tuttua. Osaa oli kiusattu ja jokainen tiesi ainakin jonkun kiusaamistapauksen. Huomattavaa tutkimustuloksissa oli kiusaamisen yleisyys. Myös kiusaamisen huomaamisen vaikeus korostui tutkimustuloksista. Johtopäätöksenä voitaisiinkin todeta, että kiusaaminen oli jokaiselle oppilaalle jollain tapaa tuttua, eivätkä he kokeneet, että kiusaamiseen puututtaisiin riittävästi.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään koulukiusaamisen taustaa ja määrittelyä sekä sitä, miten siihen tulisi puuttua ja miten sitä voitaisiin ennaltaehkäistä interventiomenetelmän avulla. Puuttumista tarkastellaan koulu-, luokka- ja yksilötasolla.
Tutkimustuloksista selviää, että kiusaaminen oli jokaiselle luokan oppilaalle jollain tapaa tuttua. Osaa oli kiusattu ja jokainen tiesi ainakin jonkun kiusaamistapauksen. Huomattavaa tutkimustuloksissa oli kiusaamisen yleisyys. Myös kiusaamisen huomaamisen vaikeus korostui tutkimustuloksista. Johtopäätöksenä voitaisiinkin todeta, että kiusaaminen oli jokaiselle oppilaalle jollain tapaa tuttua, eivätkä he kokeneet, että kiusaamiseen puututtaisiin riittävästi.