Taidemuskari : taideintegraation mahdollisuuksia 4-5-vuotiaiden lasten musiikkikasvatuksessa
Mansikkakorpi, Heini (2009)
Mansikkakorpi, Heini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911105338
Tiivistelmä
Opinnäytetyöhön liittyvässä raportissa esitellään lukuvuoden 2008 – 2009 aikana tapahtunutta “Taidemuskari” -opetuskokeilua. Kokeilun tarkoitus oli selvittää taideintegraation mahdollisuuksia 4 – 5 -vuotiaiden lasten musiikkikasvatuksessa käytännön toiminnan kautta. Opetuksen tavoitteena oli integroida mahdollisimman monipuolisesti taiteen eri osa-alueita (kuvataidetta, tanssia, sanataidetta ja teatteria/draamaa) musiikkikasvatukseen. Taidemuskari toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Muskaristudiossa Jyväskylän musiikkiopiston tiloissa. Lukuvuoden aikana pidettiin yhteensä 30 opetustuntia. Raportissa esitellään projektin lähtökohtia ja lukuvuoden teemoja, niiden tavoitteita ja toimintaa.
”Taidemuskarista” saatujen kokemusten valossa varhaisiän musiikkikasvatuksessa tapahtuva taideintegraatio vaikuttaisi olevan musiikin, muiden taiteenlajien ja leikin välistä vuorovaikutusta. Käytännön kautta kävi ilmi, että mahdollisuuksia ja toteuttamistapoja on rajattomasti, sillä jokainen taiteenlaji tarjoaa omanlaisensa lähestymistavan ja menetelmän opettavaan aiheeseen. Taideintegraation mahdollisuudet ovat pitkälti kiinni pedagogista ja hänen taide- ja oppimiskäsityksistään ja mielikuvituksestaan. Lasten ikä- ja taitotaso vaikuttavat siihen, miten eri taiteita integroidaan ja millaisia menetelmiä valitaan. Valittujen menetelmien tulee tukea lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti.
Lukuvuoden aikana saadut kokemukset osoittavat, että varhaisiän musiikkikasvatuksessa taideintegraatio parhaimmillaan auttaa musiikillisten tavoitteiden saavuttamisessa, luo esteettisiä elämyksiä musiikin ja muiden taidelajien kautta ja monipuolistaa opetusta. Taideintegraation mahdollisuus varhaisiän musiikinopetuksessa on tarjota elämyksiä ja kokemuksia eri aistien ja taideaineiden kautta. Samaa asiaa voidaan työstää monin eri tavoin ja eri taidelajien kautta. Taideintegraation mahdollisuudet liittyvät myös yksilöllisyyden huomioimiseen, sillä taideintegraation avulla opetuksessa tarjotaan erilaisia kanavia oppia uutta sekä ilmaista itseään.
”Taidemuskarista” saatujen kokemusten valossa varhaisiän musiikkikasvatuksessa tapahtuva taideintegraatio vaikuttaisi olevan musiikin, muiden taiteenlajien ja leikin välistä vuorovaikutusta. Käytännön kautta kävi ilmi, että mahdollisuuksia ja toteuttamistapoja on rajattomasti, sillä jokainen taiteenlaji tarjoaa omanlaisensa lähestymistavan ja menetelmän opettavaan aiheeseen. Taideintegraation mahdollisuudet ovat pitkälti kiinni pedagogista ja hänen taide- ja oppimiskäsityksistään ja mielikuvituksestaan. Lasten ikä- ja taitotaso vaikuttavat siihen, miten eri taiteita integroidaan ja millaisia menetelmiä valitaan. Valittujen menetelmien tulee tukea lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti.
Lukuvuoden aikana saadut kokemukset osoittavat, että varhaisiän musiikkikasvatuksessa taideintegraatio parhaimmillaan auttaa musiikillisten tavoitteiden saavuttamisessa, luo esteettisiä elämyksiä musiikin ja muiden taidelajien kautta ja monipuolistaa opetusta. Taideintegraation mahdollisuus varhaisiän musiikinopetuksessa on tarjota elämyksiä ja kokemuksia eri aistien ja taideaineiden kautta. Samaa asiaa voidaan työstää monin eri tavoin ja eri taidelajien kautta. Taideintegraation mahdollisuudet liittyvät myös yksilöllisyyden huomioimiseen, sillä taideintegraation avulla opetuksessa tarjotaan erilaisia kanavia oppia uutta sekä ilmaista itseään.