Market research: Outsourcing companies' indirect procurements to a third party (Company X Ltd.)
Guo, Tie; Anttila, Markus (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Guo, Tie
Anttila, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911095317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911095317
Tiivistelmä
Market research: Outsourcing companies’ indirect procurements to a third party (Company X Ltd.)
Opinnäytetyössä tutkitaan mahdollista markkina kiinnostusta Suomessa sijaitsevaan epäsuorien hankintojen ulkoistusta tarjoavaa yritystä kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on esitellä tutkitun yrityksen markkinatilannetta ja liiketoimintasuunnitelman merkitystä. Tutkimuksessa tavoitteena oli myös esittää tilastollista tietoa yrityksen luomiseksi Suomen markkinoilla sekä havainnollistaa yksityiskohtaisesti kuluttajien odotuksiin kohdistuvaa tietoa epäsuorassa ostotoiminnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ostotoiminnan käsitteet ja teoriat, sekä oston hallinto ja ulkoistaminen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ostoketjun, verkoston ja osakkuuden teoreettiset taustat.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista, määrällistä, tutkimusta, koska kvantitatiivinen tutkimus vaatii tilastollista tarkastelua. Tilastollisen tiedon kerääminen toteutettiin kyselykaavakkeella, tutkimuksen perusteoriatietoon liittyvien kysymysten avulla.
Opinnäytetyön empiirinen osuus kuvaa tutkitun yrityksen taustatietoa sekä analysoi yksityiskohtaisesti tutkittua tietoa.Kyselykaavakkeen vastausten perusteella on havainnollistettu ja analysoitu tutkimuksen kannalta oleva tärkein tieto.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esitellään lopuksi tutkimuksen yhteenveto ja suositukset tutkitulle yritykselle
Opinnäytetyössä tutkitaan mahdollista markkina kiinnostusta Suomessa sijaitsevaan epäsuorien hankintojen ulkoistusta tarjoavaa yritystä kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on esitellä tutkitun yrityksen markkinatilannetta ja liiketoimintasuunnitelman merkitystä. Tutkimuksessa tavoitteena oli myös esittää tilastollista tietoa yrityksen luomiseksi Suomen markkinoilla sekä havainnollistaa yksityiskohtaisesti kuluttajien odotuksiin kohdistuvaa tietoa epäsuorassa ostotoiminnassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ostotoiminnan käsitteet ja teoriat, sekä oston hallinto ja ulkoistaminen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ostoketjun, verkoston ja osakkuuden teoreettiset taustat.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista, määrällistä, tutkimusta, koska kvantitatiivinen tutkimus vaatii tilastollista tarkastelua. Tilastollisen tiedon kerääminen toteutettiin kyselykaavakkeella, tutkimuksen perusteoriatietoon liittyvien kysymysten avulla.
Opinnäytetyön empiirinen osuus kuvaa tutkitun yrityksen taustatietoa sekä analysoi yksityiskohtaisesti tutkittua tietoa.Kyselykaavakkeen vastausten perusteella on havainnollistettu ja analysoitu tutkimuksen kannalta oleva tärkein tieto.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esitellään lopuksi tutkimuksen yhteenveto ja suositukset tutkitulle yritykselle