Matka ilmapalloilla : YK:n lapsen oikeudet tutuksi nukketeatterin keinoin
Toivanen, Birgitta (2009)
Toivanen, Birgitta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295213
Tiivistelmä
Työskentelin keväällä 2009 Multisillan iltapäiväkerhossa Tampereella. Kerho oli tarkoitettu ensimmäisen
ja toisen luokan oppilaille. Lapsia kerhossa oli tuona keväänä yhteensä 16, ja heidän kanssaan toteutimme
nukketeatteriprojektin, josta opinnäytetyössäni raportoin.
Olin suunnitellut toteuttavani kerholaisten kanssa projektin, jonka myötä voisimme perehtyä
taidekasvatukseen ja joka tarjoaisi lapsille mahdollisuuden tutustua uusiin asioihin taiteen ja toiminnan
avulla. Tarkoituksena oli kehittää projekti, jossa lapset voisivat mahdollisimman laajasti tutustua eri
taiteenaloihin, käyttää omaa mielikuvitustaan ja oppia kädentaitoja. Halusin myös, että lapset pääsisivät
hyödyntämään omia erityistaitojaan, kehittämään omaa luovuuttaan sekä löytämään uusia kiinnostuksen
kohteita taiteen eri alueilta.
Projektin teemaksi valikoitui YK:n lapsen oikeudet, sillä aihe on aina ajankohtainen. Multisillan koulussa
esiintyy jonkin verran koulukiusaamista, joten halusin projektin korostavan ihmisoikeuksia ja
samanarvoisuutta. Koulussa on myös paljon maahanmuuttajia, joten projekti toimi samalla kulttuuri- ja
asennekasvatuksena. Aihe oli ajankohtainen myös siksi, että parhaillaan vietimme lapsen oikeuksien 20.
juhlavuotta.
Sopivimmaksi menetelmäksi valitsin nukketeatterin, sillä siinä yhdistyy monta taiteenalaa yhdeksi
kokonaisuudeksi. Lapset saivat mahdollisuuden tutustua kirjallisuuteen, sillä käsikirjoitus luotiin
saduttamalla. Nukkejen ja lavasteiden teossa lapsilla oli mahdollisuus kokeilla laajasti erilaisia
kuvataiteen keinoja. Nukketeatterin avulla lapset pääsivät myös tutustumaan erilaiseen taidemuotoon,
josta monella kerholaisella ei ollut aikaisempaa kokemusta.
Projektin tavoitteena oli saada lapset pohtimaan mitä oikeuksia heillä mielestään on lapsina tässä
maailmassa, ja toteutuvatko oikeudet tasavertaisina kaikille maailman lapsille. Tavoite oli rohkaista
lapsia ilmaisemaan mielipiteensä ja opettaa heitä antamaan tilaa myös muiden ajatuksille. Tämä lisäksi
tavoitteena oli harjoitella tärkeitä ryhmätyötaitoja, kuten yhteistä päätöksentekoa, tasavertaista
keskustelua sekä toisten ja oman työn arvostamista. Ohjaajana halusin pyrkiä sellaiseen
vuorovaikutustilanteeseen, jossa lasten ääni pääsisi aidosti kuuluville ilman liiallista johdattelua.
Opinnäytetyössäni kerron projektin eri vaiheista, tavoitteista sekä niiden toteutumisesta. Lopuksi pohdin
tavoitteiden saavuttamista sekä kehitysideoita tulevien projektien varalle.
ja toisen luokan oppilaille. Lapsia kerhossa oli tuona keväänä yhteensä 16, ja heidän kanssaan toteutimme
nukketeatteriprojektin, josta opinnäytetyössäni raportoin.
Olin suunnitellut toteuttavani kerholaisten kanssa projektin, jonka myötä voisimme perehtyä
taidekasvatukseen ja joka tarjoaisi lapsille mahdollisuuden tutustua uusiin asioihin taiteen ja toiminnan
avulla. Tarkoituksena oli kehittää projekti, jossa lapset voisivat mahdollisimman laajasti tutustua eri
taiteenaloihin, käyttää omaa mielikuvitustaan ja oppia kädentaitoja. Halusin myös, että lapset pääsisivät
hyödyntämään omia erityistaitojaan, kehittämään omaa luovuuttaan sekä löytämään uusia kiinnostuksen
kohteita taiteen eri alueilta.
Projektin teemaksi valikoitui YK:n lapsen oikeudet, sillä aihe on aina ajankohtainen. Multisillan koulussa
esiintyy jonkin verran koulukiusaamista, joten halusin projektin korostavan ihmisoikeuksia ja
samanarvoisuutta. Koulussa on myös paljon maahanmuuttajia, joten projekti toimi samalla kulttuuri- ja
asennekasvatuksena. Aihe oli ajankohtainen myös siksi, että parhaillaan vietimme lapsen oikeuksien 20.
juhlavuotta.
Sopivimmaksi menetelmäksi valitsin nukketeatterin, sillä siinä yhdistyy monta taiteenalaa yhdeksi
kokonaisuudeksi. Lapset saivat mahdollisuuden tutustua kirjallisuuteen, sillä käsikirjoitus luotiin
saduttamalla. Nukkejen ja lavasteiden teossa lapsilla oli mahdollisuus kokeilla laajasti erilaisia
kuvataiteen keinoja. Nukketeatterin avulla lapset pääsivät myös tutustumaan erilaiseen taidemuotoon,
josta monella kerholaisella ei ollut aikaisempaa kokemusta.
Projektin tavoitteena oli saada lapset pohtimaan mitä oikeuksia heillä mielestään on lapsina tässä
maailmassa, ja toteutuvatko oikeudet tasavertaisina kaikille maailman lapsille. Tavoite oli rohkaista
lapsia ilmaisemaan mielipiteensä ja opettaa heitä antamaan tilaa myös muiden ajatuksille. Tämä lisäksi
tavoitteena oli harjoitella tärkeitä ryhmätyötaitoja, kuten yhteistä päätöksentekoa, tasavertaista
keskustelua sekä toisten ja oman työn arvostamista. Ohjaajana halusin pyrkiä sellaiseen
vuorovaikutustilanteeseen, jossa lasten ääni pääsisi aidosti kuuluville ilman liiallista johdattelua.
Opinnäytetyössäni kerron projektin eri vaiheista, tavoitteista sekä niiden toteutumisesta. Lopuksi pohdin
tavoitteiden saavuttamista sekä kehitysideoita tulevien projektien varalle.