KASVATUSKUMPPANUUDEN TOTEUTUMINEN JÄRVENPÄÄN SEURAKUNNAN PÄIVÄKERHOISSA
Nyberg, Roosa; Klemetti, Päivi (2009)
Nyberg, Roosa
Klemetti, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910285190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910285190
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Klemetti, Päivi & Nyberg, Roosa. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Järvenpään seurakunnan päiväkerhoissa. Järvenpää, syksy 2009. 46 s., 3 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, DIAK Etelä Järvenpää, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksessa selvitettiin millaisena lastenohjaajat ja vanhemmat näkevät kasvatuskumppanuuden Järvenpään seurakunnan päiväkerhotyössä, onko vanhempien mielestä perheen ja päiväkerhon välinen yhteistyö riittävää ja tarvitsevatko työntekijät lisää tietoa tai koulutusta liittyen kasvatuskumppanuuteen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kasvatuskumppanuutta sekä sen historiaa ja päiväkerhotyön eri vaiheita. Tutkimusosuudessa selvitettiin kyselylomakkeilla sekä vanhempien että lastenohjaajien näkemyksiä aiheesta. Opinnäytetyö on monimetodinen ja se sisältää sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistoa. Tutkimuksen aineistokeruu toteutettiin kyselylomakkeilla, joita jaettiin lastenohjaajille 23 ja vanhemmille 250. Lastenohjaajille jaetuista lomakkeista takaisin saatiin kaikki ja vanhemmille jaetuista 121. Aineistoanalyysissä suljettujen kysymysten osalta analysointivälineenä on käytetty SPSS-ohjelmaa ja avoimissa kysymyksissä on käytetty teemoittamista Eskolan aineistoanalyysin avulla.
Järvenpään seurakunnan lastenohjaajista yli puolet kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta kasvatuskumppanuudesta. Erityisiksi haasteiksi koettiin vaikeiden asioiden esille ottaminen ja perheiden ongelmien runsaus. Vanhempien vastauksista tuli ilmi, että lapsen kasvuun ja ohjaamiseen liittyvissä asioissa heidän mielipidettään kuunnellaan hyvin, kun taas päiväkerhotoiminnan sisällöissä heitä voitaisiin kuunnella enemmän.
Klemetti, Päivi & Nyberg, Roosa. Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Järvenpään seurakunnan päiväkerhoissa. Järvenpää, syksy 2009. 46 s., 3 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu, DIAK Etelä Järvenpää, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksessa selvitettiin millaisena lastenohjaajat ja vanhemmat näkevät kasvatuskumppanuuden Järvenpään seurakunnan päiväkerhotyössä, onko vanhempien mielestä perheen ja päiväkerhon välinen yhteistyö riittävää ja tarvitsevatko työntekijät lisää tietoa tai koulutusta liittyen kasvatuskumppanuuteen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kasvatuskumppanuutta sekä sen historiaa ja päiväkerhotyön eri vaiheita. Tutkimusosuudessa selvitettiin kyselylomakkeilla sekä vanhempien että lastenohjaajien näkemyksiä aiheesta. Opinnäytetyö on monimetodinen ja se sisältää sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistoa. Tutkimuksen aineistokeruu toteutettiin kyselylomakkeilla, joita jaettiin lastenohjaajille 23 ja vanhemmille 250. Lastenohjaajille jaetuista lomakkeista takaisin saatiin kaikki ja vanhemmille jaetuista 121. Aineistoanalyysissä suljettujen kysymysten osalta analysointivälineenä on käytetty SPSS-ohjelmaa ja avoimissa kysymyksissä on käytetty teemoittamista Eskolan aineistoanalyysin avulla.
Järvenpään seurakunnan lastenohjaajista yli puolet kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta kasvatuskumppanuudesta. Erityisiksi haasteiksi koettiin vaikeiden asioiden esille ottaminen ja perheiden ongelmien runsaus. Vanhempien vastauksista tuli ilmi, että lapsen kasvuun ja ohjaamiseen liittyvissä asioissa heidän mielipidettään kuunnellaan hyvin, kun taas päiväkerhotoiminnan sisällöissä heitä voitaisiin kuunnella enemmän.