Tuki tuetussa asumisessa : asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen tuetun asumisen yksikössä
Koli, Marja (2009)
Koli, Marja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275167
Tiivistelmä
Diak Etelä, Järvenpää, 2009.
Sosionomi (ylempi amk)
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöisyyden toteutuminen tuetun asumisen
yksikössä. Tutkimuksessani yksikön nimi on Uskola. Tarkoituksena oli saada
asukkailta arvio nykyisestä toiminnasta ja ideoita palvelun kehittämiseen.
Tarkoituksena oli myös haastatella organisaation eri tasoilla olevia henkilöitä
asukkailta saadun palautteen pohjalta. Oman työni ja työyhteisössä tehtävän
työn kehittämiseksi oli tärkeää saada asukkaiden ”ääni” kuuluviin.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto opinnäytetyössä koostui eri organisaatiotasojen
haastatteluista. Haastattelin Uskolan asukkaita, työntekijöitä ja ohjausryhmää.
Asukkailta tullut palaute oli lähtökohta ryhmähaastatteluissa käytyihin
keskusteluihin niin työntekijöillä kuin ohjausryhmässä.
Tutkimuksessa käytettiin Bikva –arviointi ja kehittämismenetelmää. Se on alhaalta
ylöspäin –kehittämismalli, jossa lähtökohtana ovat asukkaiden näkemykset
palvelusta. Sen päätavoitteena on oppiminen ja kehittyminen. Menetelmän
käyttäminen mahdollisti tietämyksen lisääntymisen eri organisaatiotasoilla.
Bikvaa käyttämällä saatiin arvio olemassaolevasta palvelusta. Arvion saanti
asukkailta oli yksi osoitus asiakaslähtöisyyden käytännön toteutumisesta Uskolassa.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että asukkaille merkityksellisiä
asioita tuetussa asumisessa ovat henkilökunta, talo rakennuksena, asumisajan
toiminta ja muut asukkaat. Asukkaiden antama palaute sai aikaiseksi keskustelua
työntekijöiden kesken työkäytännöistä ja työntekijöiden omista toimintatavoista.
Työntekijät sopivat ryhmähaastattelussaan, että palaavat asukaspalautteeseen
myöhemmin uudelleen. Tavoitteena olisi yhdenmukaistaa työntekijöiden
työkäytäntöjä ja pohtia tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä. Tutkimuksessa
esiin tuli useita kehittämisideoita liittyen tuettuun asumiseen. Myös niihin
työntekijät palaavat myöhemmin. Bikva -menetelmää käyttämällä asukkaiden
”ääni” tulee kuuluviin ja palvelun kehittämiseen osallistuvat myös he, joilla on
kokemusta asumisesta tuetusti.
Sosionomi (ylempi amk)
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöisyyden toteutuminen tuetun asumisen
yksikössä. Tutkimuksessani yksikön nimi on Uskola. Tarkoituksena oli saada
asukkailta arvio nykyisestä toiminnasta ja ideoita palvelun kehittämiseen.
Tarkoituksena oli myös haastatella organisaation eri tasoilla olevia henkilöitä
asukkailta saadun palautteen pohjalta. Oman työni ja työyhteisössä tehtävän
työn kehittämiseksi oli tärkeää saada asukkaiden ”ääni” kuuluviin.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto opinnäytetyössä koostui eri organisaatiotasojen
haastatteluista. Haastattelin Uskolan asukkaita, työntekijöitä ja ohjausryhmää.
Asukkailta tullut palaute oli lähtökohta ryhmähaastatteluissa käytyihin
keskusteluihin niin työntekijöillä kuin ohjausryhmässä.
Tutkimuksessa käytettiin Bikva –arviointi ja kehittämismenetelmää. Se on alhaalta
ylöspäin –kehittämismalli, jossa lähtökohtana ovat asukkaiden näkemykset
palvelusta. Sen päätavoitteena on oppiminen ja kehittyminen. Menetelmän
käyttäminen mahdollisti tietämyksen lisääntymisen eri organisaatiotasoilla.
Bikvaa käyttämällä saatiin arvio olemassaolevasta palvelusta. Arvion saanti
asukkailta oli yksi osoitus asiakaslähtöisyyden käytännön toteutumisesta Uskolassa.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että asukkaille merkityksellisiä
asioita tuetussa asumisessa ovat henkilökunta, talo rakennuksena, asumisajan
toiminta ja muut asukkaat. Asukkaiden antama palaute sai aikaiseksi keskustelua
työntekijöiden kesken työkäytännöistä ja työntekijöiden omista toimintatavoista.
Työntekijät sopivat ryhmähaastattelussaan, että palaavat asukaspalautteeseen
myöhemmin uudelleen. Tavoitteena olisi yhdenmukaistaa työntekijöiden
työkäytäntöjä ja pohtia tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä. Tutkimuksessa
esiin tuli useita kehittämisideoita liittyen tuettuun asumiseen. Myös niihin
työntekijät palaavat myöhemmin. Bikva -menetelmää käyttämällä asukkaiden
”ääni” tulee kuuluviin ja palvelun kehittämiseen osallistuvat myös he, joilla on
kokemusta asumisesta tuetusti.