Jäsentyytyväisyystutkimus Vaasan Liikekeskusta ry:lle
Puska, Tiina-Mari (2009)
Puska, Tiina-Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275159
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Vaasan Liikekeskusta ry:n jäsenten tyytyväisyyttä yhdistyksen toimintaan ja tapahtumiin. Tavoitteena oli tutkia miten yhdistys voisi kehittää ja parantaa jäsentensä tyytyväisyyttä yhdistyksen toimintaan. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee tutkimuksen kannalta oleellisia käsitteitä: Sisäistä ja ulkoista markkinointia, b-to-b-markkinointia, palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä, suhdemarkkinointia, imagoa ja tapahtumasuunnittelua. Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää analyysin kyselyn vastauksista ja käsittelee markkinointitutkimusta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena sähköpostikyselynä. Tutkimus oli kokonaistutkimus, joten kysely lähetettiin jokaiselle jäsenelle. Tutkimuksesta selvisi, että jäsenet ovat yleisesti enemmän tyytyväisiä yhdistyksen toimintaan kuin ei ollenkaan tyytyväisiä. Parannusehdotuksina jäsenet toivoivat mm, että Vaasan Liikekeskusta ry järjestäisi enemmän tapahtumia Vaasaan. Tutkimuksen pätevyyttä tarkasteltiin validiteetin ja reliabiliteetin avulla. Tutkimusta voidaan pitää pätevänä, koska sillä saatiin selville sellaisia asioita, joita haluttiinkin saada.