Markkinointitutkimuksen tekeminen - Case Nordnet Solutions Oy
Byman, Henrik (2009)
Byman, Henrik
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910255109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910255109
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni teoriaosuus koostuu sekä logistiikan että markkinoinnin teoriasta. Nykypäivän logistiikan trendit ohjaavat selvästi toiminnan tehostamiseen teknologiaa hyväksikäyttäen. Tehokkaalla teknologian käytöllä ja toimitusketjun hallinnalla voidaan työn tuottavuutta parantaa ja yrityksen kilpailukykyä tehostaa.
Nordnet-järjestelmä on kehittynyt silloisen Tehojakelu Oy:n, eli nykyisen Nordnet Logistics Oy:n omia tarpeita silmälläpitäen. Järjestelmä sisältää sekä kuljetusten että varastonhallinnan järjestelmät.Työn tavoitteena on kartoittaa hyvän logistiikanohjausjärjestelmän ominaisuuksia, Nordnet-järjestelmän vastaavuutta markkinoiden vaatimuksiin sekä kartoittaa mahdollisia kehitystarpeita järjestelmän jatkosuunnittelua silmälläpitäen.
Tutkittaessa järjestelmän potentiaalia kokonaisuutena on segmentoinnilla kriittinen osa. Nordnet-järjestelmä on tehty pääasiallisesti elintarvikelogistiikan alalla toimivien yritysten käyttöön. Modulaarisen rakenteensa ansioista osia järjestelmästä voidaan kuitenkin hyödyntää myös muiden kuljetusyritysten käytössä sekä yleisessä varastonhallinnassa.
Markkinointiosaamisen ja logistisen tietämyksen yhdistäminen on järjestelmän onnistuneen myynnin punainen lanka, mutta samalla myös suurin haaste. Tässä työssä on tarkoituksena kartoittaa niitä markkinoinnin sekä logistiikan haasteita, jotka ratkaisemalla järjestelmän tuominen markkinoille mahdollistetaan ja luodaan edellytykset järjestelmän myymiselle.
Tutkimuksellista puolta työssä edustaa puhelinhaastatteluin sekä henkilökohtaisin haastatteluin teetetty tutkimus. Tutkimuksella kartoitetaan kuljetus- ja varastointialan yritysten toiveita, haasteita ja kehitysehdotuksia hyvän logistiikanohjausjärjestelmän suhteen.
Potentiaalisten asiakasyritysten tarpeita analysoimalla sekä kartoittamalla markkinoinnin mahdolliset sudenkuopat on tarkoituksena luoda mahdollisuudet järjestelmän markkinoille tuomiseksi, tämän työn tehtävänä on toimia tässä tehtävässä apuvälineenä.
Nordnet-järjestelmä on kehittynyt silloisen Tehojakelu Oy:n, eli nykyisen Nordnet Logistics Oy:n omia tarpeita silmälläpitäen. Järjestelmä sisältää sekä kuljetusten että varastonhallinnan järjestelmät.Työn tavoitteena on kartoittaa hyvän logistiikanohjausjärjestelmän ominaisuuksia, Nordnet-järjestelmän vastaavuutta markkinoiden vaatimuksiin sekä kartoittaa mahdollisia kehitystarpeita järjestelmän jatkosuunnittelua silmälläpitäen.
Tutkittaessa järjestelmän potentiaalia kokonaisuutena on segmentoinnilla kriittinen osa. Nordnet-järjestelmä on tehty pääasiallisesti elintarvikelogistiikan alalla toimivien yritysten käyttöön. Modulaarisen rakenteensa ansioista osia järjestelmästä voidaan kuitenkin hyödyntää myös muiden kuljetusyritysten käytössä sekä yleisessä varastonhallinnassa.
Markkinointiosaamisen ja logistisen tietämyksen yhdistäminen on järjestelmän onnistuneen myynnin punainen lanka, mutta samalla myös suurin haaste. Tässä työssä on tarkoituksena kartoittaa niitä markkinoinnin sekä logistiikan haasteita, jotka ratkaisemalla järjestelmän tuominen markkinoille mahdollistetaan ja luodaan edellytykset järjestelmän myymiselle.
Tutkimuksellista puolta työssä edustaa puhelinhaastatteluin sekä henkilökohtaisin haastatteluin teetetty tutkimus. Tutkimuksella kartoitetaan kuljetus- ja varastointialan yritysten toiveita, haasteita ja kehitysehdotuksia hyvän logistiikanohjausjärjestelmän suhteen.
Potentiaalisten asiakasyritysten tarpeita analysoimalla sekä kartoittamalla markkinoinnin mahdolliset sudenkuopat on tarkoituksena luoda mahdollisuudet järjestelmän markkinoille tuomiseksi, tämän työn tehtävänä on toimia tässä tehtävässä apuvälineenä.