Yritysmarkkinointisuunnitelma : -Case Kakadu Oy
Lamberg, Leena (2009)
Lamberg, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910225087
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on yritysmarkkinointisuunnitelman kehittäminen tilasuunnitteluyritys Kakadu Oy:lle. Työn tavoitteena on segmentoida Kakadu Oy:n asiakaskunta ja määrittää tärkein asiakassegmentti sekä tehdä valitulle, potentiaalisimmalle asiakassegmentille kohdistettu markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tarkoitus on auttaa Kakadu Oy:tä suuntaamaan erittäin rajalliset resurssit mahdollisimman perustellusti ja tuottavasti.
Yrityksessä ei ole aikaisemmin toteutettu markkinoinnin systemaattista suunnittelua, koska sitä ei ole osattu tehdä. Yrittäjillä on muotoilijan koulutus, joten yrityksen toiminnan kannalta oleellisin osaaminen löytyy, mutta liiketoiminnan suunnittelu vaatii kehittämistä. Markkinoinnin suunnittelu on erityisen tärkeää yrityksen resurssien ollessa melko vaatimattomat ja markkinointiin ei voida esimerkiksi taloudellisesti paljoakaan panostaa. Siksi on tärkeää, että tehdyt toimenpiteet myös synnyttävät tulosta. Keskeisinä lähteinä työssä on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta sekä toimeksiantajilta saatuja tietoja ja internet-lähteitä.
Markkinointisuunnitteluprosessin ensimmäinen askel on nykytila-analyysi, jossa tarkastellaan niin toimeksiantajayrityksen sisäistä, kuin ulkoistakin ympäristöä yrityksen lähtötilanteen määrittämiseksi. Nykytila-analyysin löydökset kootaan SWOT-analyysiksi, jonka avulla täsmennetään nykytilanteen heikkoudet ja vahvuudet. Nykytila-analyysin pohjalta määritetään asiakassegmentit, joista potentiaalisin valitaan toimeksiantajayrityksen kohdesegmentiksi. Tässä vaiheessa luodaan myös kohdistamisstrategia sekä asemoidaan palvelu. Seuraavaksi toteutetaan pieni kvalitatiivinen tutkimus, jolla pyritään selvittämään asiakkaiden käsityksiä ja mielipiteitä Kakadun tarjoamasta palvelusta. Nykytila-analyysin, segmentoinnin, kohdistamisen ja asemoinnin sekä tutkimuksen pohjalta kehitetään markkinointistrategiat 4P-mallin mukaan. Viimeisenä luodaan kehitetyille strategioille jalkauttamissuunnitelma.
Lopputuloksena markkinointisuunnitteluprosessista syntyi markkinointisuunnitelma, joka perustuu uudelle markkinatiedolle. Markkinointisuunnitteluprosessia voidaan pitää onnistuneena, sillä siitä on toimeksiantajalla kahdenlaista hyötyä: yritykselle tehty käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma sekä eväät jatkaa strategiasuunnittelua omin neuvoin tulevaisuudessa.
Yrityksessä ei ole aikaisemmin toteutettu markkinoinnin systemaattista suunnittelua, koska sitä ei ole osattu tehdä. Yrittäjillä on muotoilijan koulutus, joten yrityksen toiminnan kannalta oleellisin osaaminen löytyy, mutta liiketoiminnan suunnittelu vaatii kehittämistä. Markkinoinnin suunnittelu on erityisen tärkeää yrityksen resurssien ollessa melko vaatimattomat ja markkinointiin ei voida esimerkiksi taloudellisesti paljoakaan panostaa. Siksi on tärkeää, että tehdyt toimenpiteet myös synnyttävät tulosta. Keskeisinä lähteinä työssä on käytetty markkinoinnin kirjallisuutta sekä toimeksiantajilta saatuja tietoja ja internet-lähteitä.
Markkinointisuunnitteluprosessin ensimmäinen askel on nykytila-analyysi, jossa tarkastellaan niin toimeksiantajayrityksen sisäistä, kuin ulkoistakin ympäristöä yrityksen lähtötilanteen määrittämiseksi. Nykytila-analyysin löydökset kootaan SWOT-analyysiksi, jonka avulla täsmennetään nykytilanteen heikkoudet ja vahvuudet. Nykytila-analyysin pohjalta määritetään asiakassegmentit, joista potentiaalisin valitaan toimeksiantajayrityksen kohdesegmentiksi. Tässä vaiheessa luodaan myös kohdistamisstrategia sekä asemoidaan palvelu. Seuraavaksi toteutetaan pieni kvalitatiivinen tutkimus, jolla pyritään selvittämään asiakkaiden käsityksiä ja mielipiteitä Kakadun tarjoamasta palvelusta. Nykytila-analyysin, segmentoinnin, kohdistamisen ja asemoinnin sekä tutkimuksen pohjalta kehitetään markkinointistrategiat 4P-mallin mukaan. Viimeisenä luodaan kehitetyille strategioille jalkauttamissuunnitelma.
Lopputuloksena markkinointisuunnitteluprosessista syntyi markkinointisuunnitelma, joka perustuu uudelle markkinatiedolle. Markkinointisuunnitteluprosessia voidaan pitää onnistuneena, sillä siitä on toimeksiantajalla kahdenlaista hyötyä: yritykselle tehty käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma sekä eväät jatkaa strategiasuunnittelua omin neuvoin tulevaisuudessa.